مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی (دومین دوره مسابقات قطبی) دانش آموزی کشور

تاریخ : 1396/07/30

تعداد بازدید : 520

4.3 امتیاز از 4 رای

دکتر خرازی : دانش آموزان خلاق امروز، آینده درخشان حوزه شناختی را نوید می دهند

دکتر کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در مراسم اختتامیه دومین دوره کارگاه های قطبی دانش آموزی علوم اعصاب شناختی اظهار کرد: انتخاب ۵ تیم در این دوره به عنوان برگزیدگان این رقابت ها نشان می دهد که ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد و دانش آموزان خلاق امروز محققان آینده کشورخواهند بود و قطعا در پیشبرد علمی ایران نقش مؤثری را ایفا خواهند کرد.

filereader.php?p1=main_b4c7393676bdc0c73

خرازی ادامه داد:این مسابقات کشوری در حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح دانش آموزی برگزار شد و حمایت ستاد از آن به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با حوزه علوم شناختی است تا در آینده آگاهانه این حوزه را برای تحصیلات عالی خود انتخاب کنند.
وی در سخنان خود درباره جهت گیری آینده علم و فناوری توضیحاتی را ارایه داد و گفت: در گذشته دانشمندانی همچون ابوعلی سینا و فارابی بر رشته های مختلف علمی تسلط داشتند، اما توسعه علم موجب تفکیک رشته های علمی از هم شد تا آن حد که نسبت به هم بیگانه شدند و هر کدام از یک زاویه پدیده های طبیعی را مورد مطالعه قرار می دهند. در صورتی که مطالعه یک پدیده باید از طریق تعامل رشته های مختلف با هم مورد بررسی قرار گیرد تا به درستی آن پدیده شناسایی گردد.
خرازی ادامه داد: به این ترتیب امروز مجدداً بر تلفیق رشته های علمی تحت عنوان حوزه های میان رشته ای و فرارشته ای تأکید می شود که از جمله می توان به علوم و فناوریهای همگرا مرکب از حوزه های نانو، زیستی، اطلاعات و شناختی اشاره کرد که آینده بشریت را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

خرازی سپس به علوم و فناوریهای شناختی به عنوان یک حوزه میان رشته ای اشاره کرد که هدف آن مطالعه کارکردهای شناختی انسان است و گفت علوم شناختی به فناوری اطلاعات کمک می کند تا محصولات آن تعامل بهتری با انسان داشته باشد که نمونه¬هایی از آنرا در تلفن های همراه هوشمند امروز می توان دید. شبکه های عصبی مصنوعی و ماشین های یادگیری نمونه دیگری از فناوری است که توانایی های انسان را شبیه سازی می کند و در اثر تجربه بیشتر یاد  می گیرد و به عملکرد انسان نزدیک تر می شود. مانند ماشین های ترجمه که در سطح معناشناختی کار می کند و با تجریه تسلط بیشتری در ترجمه پیدا می کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی همچنین گفت کاشت الکترود و تراشه های الکترونیکی در مغز برای معالجه بیماریها و همچنین ایجاد ارتباط بین مغز ماشین از دیگر پیشرفتهای فناوریهای شناختی است و لذا امروز پروژه های لبه علم زیادی در دست اجراست که در آن محققان حوزه های گوناگون به یکدیگر برای مطالعه کارکردهای شناختی انسان و تأثیرگذاری بر مغز کمک می کنند.

filereader.php?p1=main_11ae0d98d7f6853b9

دکتر خرازی در پایان گفت کرزویل مدیر مهندسی گوگل پیش بینی کرده است که تا سال 2045 میلادی هوش طبیعی انسان در اثر ادغام با هوش مصنوعی به قدرتی برابر با یک بیلیون برابر دست خواهد یافت


تقدیر از گروه های برتر دانش آموزی

در ادامه این مراسم از تیم های برتر دانش آموزی تقدیر به عمل آمد و ۵ تیم به عنوان برگزیده انتخاب شدند که اسامی این تیم ها به شرح زیر است:

تیم نوروفیزیولوژی از کرمان و تیم فرزانگان ۳ کرج به طور مشترک رتبه نخست

تیم نیوفولدر از تبریز و تیم فرزانگان ۱ از مشهد رتبه دوم

تیم بیو فناوری روناش از دزفول رتبه سوم


filereader.php?p1=main_01c207cb0d8e73409

filereader.php?p1=main_a29fa658424ba8c99

filereader.php?p1=main_d3274a811addd0f7c

همچنین ۲۲ تیم دارای ایده برتر در این مسابقات شناسایی شدند تا از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی بسته تجهیزات آزمایشگاهی برای مطالعات شناختی را دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، مراسم پایانی دومین دوره کارگاه های قطبی دانش آموزی علوم اعصاب شناختی کشور در دبیرستان علامه حلی یک با حضور تیم های دانش آموزی از سراسر کشور برگزار شد.

این مسابقات به سرپرستی دکتر "عبدالحسین عباسیان" محقق پژوهشگاه دانش های بنیادی و با حضور بیش از یکهزار و 200 دانش آموز برتر و 213 دبیر در سال تحصیلی 1395 آغاز و مراسم اختتامیه آن با ارائه کارهای عملی دانش آموزان در حوزه طراحی وسایل برای ارزیابی ویژگیهای شناختی، روز جمعه 28 مهر1396 در مدرسه علامه حلی1 تهران برگزار شد.

filereader.php?p1=main_d9729feb74992cc34

در مجموع ۳۰۷ گروه دانش آموزی در این مسابقات شرکت کردند که از این میان ۳۳ گروه برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب شدند.

filereader.php?p1=main_516682a458c95451b
نظر شما