نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حمایت ستاد علوم شناختی در دانشگاه تهران برگزار می شود

تاریخ : 1397/03/20

تعداد بازدید : 599

5 امتیاز از 3 رای

به منظور بررسی راه های کمک به توان مند سازی شناختی و ارایه خدمات توانبخشی به بیماران مبتلا به اختلالات شناختی و نیز تبادل یافته های علمی و پژوهشی میان محققان و متخصصان، نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی از تاریخ 31 خرداد تا 1 تیرماه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می شود.

دکتر "پیمان حسنی ابهریان"  مسوول کلینیک مغز و شناخت و دبیر اجرایی سمپوزیوم بازتوانی شناختی در گفت و گو با بخش خبری ستاد علوم شناختی با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی روشی برای کمک به بیماران در جهت افزایش توانایی آنها در پردازش و تفسیر اطلاعات است ، گفت :  هدف از این روش کمک به افراد مبتلا به اختلالات شناختی به منظور  ایجاد توانایی در انجام فعالیت های روزمره به وسیله  بهبود یا جبران نقایص عملکردهای مغزی است.

 

وی با بیان اینکه  توانبخشی شناختی، تلاشی جهت بازگرداندن ظرفیت های شناختی از دست رفته و یا بهبود ظرفیت های شناختی است ،گفت: توانمندسازی شناختی همچنین روشی است برای بهبود عملکرد های شناختی افراد سالم که دارای عملکرد شناختی درحد طبیعی و قابل قبول می باشند.

 

دکتر" ابهریان "یادآور شد: تمامی افراد در هر گروه سنی و صرف نظر از بیمار و یا سالم بودن ، نیازمند خدمات توانبخشی و توانمند سازی شناختی بوده و این خدمات به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری در زندگی انسان عصر حاضر از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا، اختلال طیف "اتیسم" ، "اعتیاد"، "اسکیزوفرنی"، "سکته های مغزی" و "زوال عقل " از مهم ترین موارد نیازمند به مداخلات توانبخشی شناختی هستند.

 

به گفته وی مطالعات نشان می دهد  که با استفاده از روش های گوناگون توانبخشی شناختی، بهبود عملکرد مغز قابل دستیابی است و امروزه دانش و فن آوری توانبخشی شناختی محدود به اختلالات و بیماری ها نبوده بلکه حوزه گسترده تراز جمله توانمندسازی شناختی افراد سالم را نیز در بر می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی است ، گفت: اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت روی می دهد ، اما مهم ترین زمان بروز آنها دوران کودکی و بویژه اوایل آن است. لذا با توجه به این مسئله و همچنین اهمیت این دوران در رشد و تکامل انسان و زندگی آینده وی، این دوران در خط اول اولویت نیاز به خدمات شناختی قرار دارد. بطوری که این نیاز به طور خاص در کودکان مبتلا به "اختلالات بیش فعالی و نقص توجه"، "اختلالات یاد گیری"، "طیف اتیسم "و "فلج مغزی" که روی هم رفته درصد بالایی از کودکان را به خود اختصاص می دهند، آشکارتر و نمایان تر است.

 

به گفته وی پس از دوران کودکی و نوجوانی، دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص می دهد و یکی از معضلات اجتماعی بویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهم ترین مورد از اختلالات این افراد که هم به عنوان علت این بیماری و هم معلول آن مطرح است، اختلالات شناختی می باشد.

 

وی گفت: ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است وبیماری های روانپزشکی و در راس آنها "اسکیزوفرنی" نیز یکی دیگر از موارد فراگیر و نیازمند به مداخلات شناختی است که نسبت به سایر موارد دامنه سنی گسترده تری را فرا گرفته و نیاز به توجه بیشتری دارند.

 

دکتر "ابهریان" می گوید: یکی دیگر از مشکلات بنیادی ، کهولت سن و مشکلات ناشی از آن است و در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهم ترین عامل از کار افتادگی سالمندان مطرح است که از دوران میانسالی آغاز و با افزایش سن شدت می یابند.

 

وی همچنین گفت: توانبخشی شناختی افراد دارای نواقص شناختی جزئی و مبتلایان به  بیماری آلزایمر و سکته های مغزی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

نخسیتن سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حضور دانشجویان، اساتید متخصصان و محققان از  سی و یکم خردادماه جاری و به مدت دو روز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گشایش می یابد.

filereader.php?p1=main_39db63451f850a136

نظر شما