ایران جزو کشورهای پیشگام در زمینه ورود علوم شناختی به مدارس است

تاریخ : 1395/11/24

تعداد بازدید : 449

0 امتیاز از 0 رای

دکتر عبدالحسین عباسیان محقق پژوهشکده ریاضی پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت:کشورهای زیادی برای ورود علوم شناختی به مدارس به ویژه دبیرستان های خود تلاش می کنند، اما به شکلی که ایران برای آن برنامه ریزی کرده می توان آنرا جزو کشورهای پیشگام در دنیا در این زمینه دانست.


filereader.php?p1=main_003c7658a69de24b5


وی افزود: علوم شناختی علمی نوپا است که در زمینه مسائل مربوط به عملکرد مغز فعالیت می کند و چند سالی است که در برخی کشورها رونق گرفته است، در واقع یک مطالعه میان رشته ای است و نیازمند دخالت رشته های مختلفی در روند پژوهش است.
وی گفت: این علم نه فقط در ایران بلکه برای کشورهای دیگر هم تازگی دارد به خصوص در مقطع دانشگاه، زیرا رشته های مختلف همواره با این مساله رو به رو هستند که در جاهای مختلفی باید هم زبان شوند، تا بتوانند در تحقیقات مختلف در زمینه علوم شناختی شرکت کنند.
عباسیان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی علوم شناختی در دبیرستان علامه حلی یک تهران گفت: با یک برنامه ریزی خواستیم ابتکار عمل به خرج دهیم و این علوم را در مدارس معرفی کنیم تا دانش آموزان با این علم بیشتر آشنا شوند و زمینه برای افرادی که می خواهند این علم و تحقیقات مربوط به آن را در دانشگاه ادامه دهند، فراهم شود.

filereader.php?p1=main_097bf82942618ddf2

وی افزود: بر این اساس یک دوره آموزشی، دو سال به صورت آزمایشی در دبیرستان علامه حلی یک تهران برگزار شد، بعد از آن مورد حمایت ستاد علوم و فناوری های شناختی قرار گرفت، سپس بخش تیزهوشان و استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش از آن استقبال کرد و حمایت شد و اکنون نیز مورد استقبال دانش آموزان به ویژه در دو رشته ریاضی و تجربی قرار گرفته است.
محقق پژوهشگده ریاضی پژوهشگاه دانش های بنیادی تاکید کرد: اگر استقبال به همین شکل ادامه یابد، باید سیاستگذاری های دیگری انجام شود تا به بخش بیشتری از این استقبال پاسخ داده شود.
وی تصریح کرد: سعی کردیم وعده خاصی به دانش آموزانی که در این دوره ها شرکت می کنند ندهیم، مانند جشنواره خوارزمی و یا المپیادها که تسهیلاتی مثلا برای ورود به دانشگاه به برگزیده ها داده می شود، تلاش کردیم فقط علاقه و پژوهش علت حضور دانش آموزان در این دوره ها باشد که موفقیت آمیز هم بود و تلاش می کنیم سال های آینده تعداد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.
در دوره اول این کارگاه های آموزشی 240 دانش آموز از 9 استان تهران، البرز، سمنان، قزوین، قم، گلستان، مازندران ، مرکزی و شهرستان های استان تهران که "قطب یک علوم اعصاب شناختی" کشور است حضور داشتند، این دوره 21 بهمن ماه در دبیرستان علامه حلی یک تهران برگزار شد.
قطب دوم در یزد است که استان های شرق کشور را پوشش می دهد. قطب سوم در خوزستان و شامل استان های جنوب و جنوب غربی و قطب چهارم در آذربایجان غربی است که استان های شمال غربی را پوشش می دهد.
دوره آموزشی قطب های دوم 24 و 25 بهمن ماه در یزد، سوم 5 و 6 اسفند در خوزستان و چهارم 19 و 20اسفند در آذربایجان غربی برگزار می شود.
عباسیان با تاکید بر اهمیت شناخت علوم شناختی گفت: برای این علم در کشور ستاد تشکیل شده است، هر چند علم نوپایی است، اما کشورهایی مانند هندوستان که از لحاظ منابع مالی خیلی ضعیف هستند، سرمایه گذاری های خوبی در زمینه علوم پایه انجام داده اند تا از دنیا عقب نمانند، چین هم بسیار خوب کار می کند.
وی افزود: ترکیه هم سعی می کند در چندین رشته در این زمینه کار کند، حتی کشورهای عربی در زمینه تحقیقات در علوم شناختی هزینه زیادی می کنند، چون رشته ای حساس و درونی است، بنابراین هیچ کشوری نمی خواهد در آینده عقب بماند و در تلاش است تا سهمی از آن داشته باشد.

filereader.php?p1=main_ba7dc717a13561697

عباسیان تاکید کرد: کاری که در ایران انجام دادیم تا این علوم را وارد مدارس کنیم در کشورهای دیگر به این شکل انجام نشده است، البته هر کشوری سعی می کند ابتکاری به خرج دهد اما کاری که در ایران صورت گرفته و مدارس تیزهوشان را درگیر کرده است، فکر می کنم برای اولین بار به این شکل منجسم و برنامه ریزی شده در دنیا باشد که این خود امتیاز خاصی برای کشور محسوب می شود.
وی درباره تجهیزات مربوط به تحقیق در زمینه علوم شناختی گفت: برای تجهیزات آزمایشگاهی نیز ستاد علوم شناختی، قدم های خوبی برداشته شده و وسایل خوبی وارد کرده است، هم اینکه استادان دانشگاه های مختلف علاقه نشان می دهند که دانشجویانی را بدون تغییر رشته به تحقیق در این علم ترغیب کنند، در نتیجه اکنون شرایط مساعدی جاری است.
محقق پژوهشکده ریاضی پژوهشگاه دانش های بنیادی یاد آور شد : شاید تا چند سال گذشته برای انجام کارهای تحقیقاتی در زمینه علوم شناختی، نیازمند افراد خارج از کشور بودیم، اما اکنون دانشمندان برجسته ای در کشور وجود دارند که نیازها در این زمینه را مرتفع می کنند.
دکتر عباسیان گفت: همچنین تعدادی از محققان ایرانی در بهترین آزمایشگاه های دنیا در حال تحقیق در زمینه علوم شناختی هستند که حاضر به همکاری با ایران هستند، بنابراین به نظر می رسد می توان آینده خوبی در این زمینه برای کشور ترسیم کرد و اگر به همین روال پیش رویم می توانیم در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشیم و دنیا روی ما حساب باز کند.
وی گفت: دوره های آموزشی که اکنون در مدارس مقطع دبیرستان برگزار می شود، در نظر داریم در صورت امکان از سال آتی به همین شکل، در دانشگاه ها هم اجرا کنیم.
نظر شما