دکتر خرازی دراهواز، خواستار توسعه فرهنگ مشارکت وتلاش جمعی برای ترویج علوم شناختی درمراکزعلمی و دانشگاه ها شد

تاریخ : 1396/12/07

تعداد بازدید : 751

5 امتیاز از 3 رای

دکتر"سید کمال خرازی "دبیر ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی درهمایش"هم اندیشی راهکارهای توسعه علوم و فن آوری های شناختی" دردانشگاه شهید چمران اهواز، خواستارتوسعه فرهنگ مشارکت و تلاش جمعی برای ترویج و گسترش علوم شناختی درمراکزعلمی و دانشگاه ها شد.

دبیرستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی با بیان اینکه فعالیت درحوزه علوم شناختی به تخصص های مختلف وحرکت های جمعی نیاز دارد،افزود: فرهنگ کارگروهی وایجاد شبکه های ارتباطی به تحول دردانشگاه ها ومراکز علمی منجر می شود و برای پویایی این فرهنگ می بایست دانشجویان به حضوروفعالیت دراین زمینه تشویق شوند.

 

وی افزود: شناسایی استعداد ها وانجام سرمایه گذاری دربخش های مختلف آموزشی وعلمی یک امرلازم و اساسی درحوزه علوم شناختی برای ترویج و توسعه این دانش در داخل کشوراست.

 

دکتر خرازی با اشاره به اینکه مغزانسان حاصل فعالیت مجموعه ای ازبیلیون ها "نورون "است ، گفت: مغز انسان یک دستگاه جمعی است و ایجاد کار جمعی لازمه فعالیت در حوزه علوم شناختی است و موفقیت در این حوزه بستگی به انجام کار جمعی و گروهی دارد.

 

دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به وجود امکانات و ظرفیت های موجود در دانشگاه های استان خوزستان ، افزود: ظرفیت های بسیار خوبی در مراکز علمی این استان برای ورود به حوزه های علوم شناختی وجود دارد و ستاد علوم شناختی آماده است تا از طرح های تحقیقاتی این استان در حوزه های علوم شناختی که به تصویب ستاد برسد ،حمایت بعمل آورد.

 

دکتر خرازی یادآورشد: حوزه علوم شناختی به کار جمعی و تخصص های مختلف نیاز دارد و ارتباط میان مراکز دانشگاهی استان خوزستان زمینه ساز ایجاد فرصت ها و بستر های لازم برای ترویج و توسعه علوم شناختی در این استان است.

 

وی با بیان اینکه تشکیل یک مرکز مشترک میان دانشگاه شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای بسیج امکانات و هدایت استعداد ها برای ترویج علوم شناختی و بهره گیری از امکانات ضروری است ، گفت: ایجاد این مرکز مشترک، پل ارتباطی برای برقراری هماهنگی، تبادل نظر و اطلاعات میان اساتید، محققان و علاقه مندان به انجام طرح ها ی تحقیقاتی و تخصصی در زمینه علوم شناختی خواهد بود.

 

دبیر ستاد علوم شناختی خاطر نشان کرد: تجمیع امکانات آزمایشگاهی و بکار گیری سرمایه ها ،حرکتی  مهم برای ارتقای دانش و ارایه راهکارها درامر شناسایی ، تشخیص و درمان انواع بیماری ها و اختلالات در شبکه های مغزی و عصبی است.

 

وی تشکیل انجمن های مغز و شناخت در دانشگاه ها ، تشویق و ترغیب دانش آموزان و دانشجویان به فعالیت در حوزه های علوم شناختی و ایجاد رشته های علوم شناختی در استان خوزستان را گام دیگری در راستای ترویج و توسعه حوزه علوم شناختی دراین استان برشمرد.

 

دکتر خرازی پیشرفت دانشگاه ها و مراکز علمی در حوزه علوم شناختی را در درجه نخست وابسته به همت اساتید این مراکز دانست و افزود: اساتید ستون های اصلی آغاز حرکت در این حوزه بشمار می آیند و زمینه برای انجام پژوهش های علمی از طریق ستاد علوم شناختی نیزهموار است.

 

filereader.php?p1=main_137c4feb4c63efd6a

 

دکتر خرازی همچنین افزود: درحوزه آموزش و پرورش شناختی نیز پیشرفت های محسوسی حاصل شده بطوری که ایجاد تحول دراین بخش نیازمند آشنایی هرچه بیشتر نیروی انسانی با آموزش و پرورش شناختی است و این امرمی بایست بطور زیربنایی صورت گیرد و درحال حاضر در ستاد علوم شناختی بخشی با عنوان آموزش و پرورش شناختی فعال است و پژوهشکده علوم شناختی مدل های آموزش وپرورش شناختی را آموزش و ترویج می دهد.

 

وی تربیت نیروی انسانی برای آشنایی با مفاهیم علوم شناختی را یک اصل برشمرد و ابراز امیدواری کرد امکانات و ظرفیت های استان خوزستان درامر توسعه و ترویج علوم شناختی مورد بهره برداری  اساسی قرار گیرد.

 

در نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه علوم و فن آوری های شناختی که روسا و مسولان و مدیران بخش های مختلف آموزشی و دانشگاهی ، تحقیقاتی و آزمایشگاهی مراکز دانشگاهی و تخصصی استان خوزستان شرکت داشتند ، مسایل و مشکلات در بخش های مختلف مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و راهکارهایی برای حل مسایل ارایه شد.

نظر شما