دکتر خرازی در همایش ملی آموزش : درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در دانش آموزان اولویت اول است

تاریخ : 1397/02/22

تعداد بازدید : 493

5 امتیاز از 4 رای

دکتر "سیدکمال خرازی " دبیر ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اعلام کرد: اولین نقش مدرسه و معلم، ایجاد نگرش و انگیزش در دانش آموزان است.

دکتر خرازی در این همایش که جمعی از دانشجویان ،اساتید ، محققان حضور داشتند، با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، گفت: برنامه درسی باید براساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته­های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشمگیری را بدنبال خواهد داشت.

 

دبیر ستاد علوم شناختی  با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای و ازتعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است ، خاطر نشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد، بلکه از طریق تعامل رشته­های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم، نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.

 

filereader.php?p1=main_13c7baf020147c3f6

 

وی تصریح کرد:  هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها  تغییر داده، راهکارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد .

 

دکتر خرازی با اشاره  به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هفگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشورمان نیز به این امر مهم توجه اساسی شده است، بطوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات  علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.

 

وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط می باشد، گفت: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معناست.

 

دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است گفت: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نو آوری در آن براساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است .

 

 وی افزود: سیستم آموزش و پرورش در کشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش اموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.

 

دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، و ارایه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس ، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.

 

خرازی درخاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل شود و به شکوفایی استعداد ها منجر گردد.

نظر شما