
بکارگیری فن آوری رباتیک و سامانههای هوشمند در توانبخشی افراد مبتلا به "اتیسم" با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی درکشور
تاریخ : 1397/03/12
تعداد بازدید : 847
دکتر "علی مقداری " مجری طرح بکارگیری فن آوری "رباتیک و سامانه های هوشمند" در توانبخشی افراد مبتلا به بیماری "اتیسم" که با کمک و حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی اجرا شده است ،اعلام کرد: هدف از انجام این پژوهش، استفاده عملی از ربات های انسان نمای واقعی و مجازی در مداخلات بالینی و تدوین آیتم های درمانی مناسب در قالب بازی های آموزشی-درمانی در جهت ارتقای مهارت های تقلیدی، توجه اشتراکی و اجتماعی کودکان مبتلا به "اتیسم" است.
وی گفت: این طرح به بررسی تأثیر فن آوریهای رباتیک و سامانههای هوشمند به عنوان دستیار درمانگر در توانبخشی و آموزش کودکان مبتلا به "اتیسم " به عنوان یکی از اولین گروههای بهکارگیرنده این فنآوری در ایران میپردازد.
مجری این طرح پژوهشی افزود: کودکان مبتلا به "اتیسم " بر خلاف عدم توانایی شان در برقراری ارتباط با کودکان همسن خود ، معمولاً به صورت طبیعی با تکنولوژی ها درگیر میشوند و ربات ها و سامانه های واقعیت مجازی از جمله بارزترین این تکنولوژیها هستند که نسبت به اسباببازیهای غیرهوشمند و کمتحرک، جذابتر و توانمندتر بوده و در عین حال از انسانها و سایر موجودات اجتماعی به عنوان منابع ایجاد سردرگمی و استرس برای کودکان طیف "اتیسم" پیچیدگی کمتری دارند.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح ابتدا مقبولیت سه تکنولوژی "رباتیک"، "واقعیت مجازی "و همچنین "تبلت" بر روی کودکان "اتیستیک " مورد مطالعه قرار گرفته است و نتایج بهدستآمده در این پژوهش، حاکی از مقبولیت 70 درصدی رباتهای واقعی، 65 درصدی رباتهای واقعیت مجازی و 100 درصدی بازی اندرویدی در اولین تعامل کودکان "اتیستیک " با این وسایل است.
وی اضافه کرد: در ادامه اجرای این برنامه با کمک هر یک از این سه نوع فنآوری ، سناریوها و بازی های آموزشی-درمانی مختلفی با تکیه بر مهارتهای تقلیدی و توجه اشتراکی در حوزهی رباتیک و سیستم های واقعیت مجازی تدوین شد و در قالب برنامههای مداخلات بالینی جلسات خط پایه، آموزش و پیگیری بر روی تعدادی آزمودنی مبتلا به "اتیسم " انجام شد.
به گفته دکتر "مقداری" در حالی که کودکان طیف "اتیسم " تمایل کمی به ایجاد برقراری ارتباط با کودکان عادی همسن خود دارند، به نظر میرسد بتوان از ربات های واقعی یا واقعیت مجازی به عنوان دوست یا کمک-درمانگر، جهت آموزش مهارتهای مختلف اجتماعی و شناختی تقلیدی، توجه اشتراکی، نوبتگیری و نظریه ذهن استفاده کرد و این درحالی است که کودک عادی به واسطهی ارتباط با کودکان و بزرگسالان دیگر مهارت هایی را در سال های اولیه زندگی خود میآموزد.
مجری طرح بکارگیری فن آوری رباتیک و سامانههای هوشمند در توانبخشی افراد مبتلا به "اتیسم" در کشور خاطر نشان کرد: نتایج تحلیلهای اولیه، نشان از ارتقای مهارت های اجتماعی و کاهش نشانگان "اتیسم" در آزمودنی ها دارد و همچنین مشاهده شد که فنآوری واقعیت مجازی نیز این ظرفیت را دارد تا به عنوان یک ابزار مناسب برای آموزش و توانبخشی کودکان طیف "اتیسم " به خصوص کودکان با عمکلرد بالا مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر "مقداری " با بیان اینکه در اجرای این طرح میان رشته ای چهار محقق دیگر مشارکت دارند ، یادآور شد: "رباتیک اجتماعی و شناختی" به عنوان یک مفهوم جدید در ادبیات پژوهشی رباتیک، از ربات هایی سخن به میان می آورد که با انسان ها تعاملات عاطفی، کلامی، شنیداری و یا بینایی داشته و به عنوان دوست، همدم، دستیار معلم و یا کمک درمانگر وارد زندگی افراد، به خصوص کودکان با نیازهای ویژه یا سالمندان می شوند.
وی با اشاره به اینکه امروزه از ربات های اجتماعی در حوزه های مختلف تحقیقاتی، سرگرمی، آموزش و همچنین کمک به انسان ها در جهت ارتقای برخی ضعف ها و کاستی ها ناشی از ناتوانی های جسمانی استفاده می شود، گفت: با کمک ربات های اجتماعی و شناختی و برقراری تعامل مناسب، می توان به افراد با نیازهای ویژه نظیر افراد مبتلا به بیماری اتیسم، ناشنوایان و نیز سالمندان دارای بیماری آلزایمر کمک چشمگیری کرد.
به گفته این محقق علوم شناختی نتایج پژوهش ها در حوزه رباتیک اجتماعی و شناختی نشاندهنده آن است که با استفاده از این حوزه می توان روند آموزش و درمان افراد با نیازهای ویژه در سطح کشور را سرعت بخشید و هزینه های تحمیلی بر جامعه را کاهش داد.