با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی / برای افزایش توانش نگارش دانش آموزان دوره دبستان "بسته آموزشی" تدوین می شود

تاریخ : 1397/07/17

تعداد بازدید : 173

5 امتیاز از 3 رای

دکتر "مریم سادات فیاضی " مجری طرح پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش شناختی اعلام کرد : با حمایت های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی به منظور تسهیل امر نگارش ، بسته آموزشی برای افزایش توانش نوشتاری دانش آموزان دوره دبستان در مرحله پایانی قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفت و گو با  بخش خبر و اطلاع رسانی ستاد توسعه علوم شناختی گفت: تهیه و تدوین این بسته آموزشی براساس طرح مطالعاتی و تحقیقاتی " افزایش توانش نوشتاری دانش آموزان دوره دبستان  از راه آموزش غیر مستقیم قالب های معنایی" در دستور کار گرفت . 

 

وی نوشتن را از جمله بزرگ ­ترین چالش­های مقاطع مختلف تحصیلی از دبستان تا دوره­های تحصیلات تکمیلی دانشگاه دانست و افزود: اگر نوشتن را یکی از بروندادهای اندیشیدن بدانیم ریشه­ی اصلی مشکلات نگارش را باید در عدم تسلط به ساختار های شناختی جستجو کنیم که تفکر را تسهیل می­کنند و به آن سمت­ وسو می­بخشند.

 

دکتر" فیاضی" با اشاره به تلاش زبان ­شناسان شناختی برای تعیین خاستگاه مفاهیم و تفکر با استناد به ساختارهای زبانی ، گفت: حوزه نحو و واژگان در کنار یکدیگر نقش مهمی در تولید جملات زبانی دارند و در این طرح  پژوهشی تلاش شده تا  با کاربست مفاهیم نظری مطرح در زبان­شناسی شناختی،  گامی در راستای حل یکی از مشکلات زبان­آموزی یعنی نگارش برداشته شود.

 

مجری این طرح پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش شناختی خاطر نشان کرد: با عنایت به این که در دورس فارسی دوره­ دبستان بر معنای صریح از قالبِ یک واژه تأکید می­شود، پژهش حاضر می­کوشد از راه آموزش غیرمستقیم یعنی با استفاده از انواع متون روایی، شامل داستان های مینیمالیستی ، حکایت­ها و گزارش­های کوتاه ، سایر معانی موجود در یک قالب را آموزش دهد و با تأکید بر اهمیت و نقش زبان در یادگیری با تکیه بر تجارب گذشته و زمینه­های قبلی فراگیران و توجه به ویژگی های فرهنگی در فرایند آموزش گام های اساسی برداشته شود.

 

 به گفته وی در این طرح پژوهشی از کاربست اصول آموزشیِ مبتنی بر شناخت موقعیتی، سازنده­گرایی شناختی اجتماعی و رویکرد تلکیف ­محور در پژوهش بهره گیری شده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان همچنین  یادآور شد: طرح "افزایش توانش نوشتاریِ دانش­آموزان دوره­ دبستان" در خوانداری و نوشتاری در چهار مرحله تحلیل محتوای کتاب های  فارسی براساس کاربست انواع متون روایی ، آموزشی، برگزاری آزمون و در نهایت تحلیل داده ها و  تدوین بسته آموزشی صورت می پذیرد  که هم اکنون در مرحله برگزاری آزمون قرار دارد.

 

دکتر"فیاضی" همچنین تصریح کرد: در نتیجه اجرای این طرح مطالعاتی و پژوهشی، بسته آموزشی برمبنای اصول و مبانی آموزش­ و پرورش شناختی تدوین و ارایه خواهد شد .

 

وی اضافه کرد:  با توجه به این که تاکنون پژوهشی در این زمینه  به صورت میان­رشته­ای در حوزه­های زبان­شناسی، آموزش و پرورش شناختی و روایت­پژوهشی صورت نگرفته است ، پیش­بینی می­شود از نتایج طرح درک جدیدی نسبت به انگیزش پیدا خواهد شد و رویکرد جدیدی برای درگیر ساختن یادگیرندگان به وجود خواهد آمد.

نظر شما