مطالعات پژوهشی "طراحی و ساخت تجهیزات و فن آوری های آموزش و پرورش شناختی " با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

تاریخ : 1397/09/03

تعداد بازدید : 339

5 امتیاز از 3 رای

طرح مطالعاتی تحقیقاتی " طراحی و ساخت تجهیزات و فن آوری‌های آموزش و پرورش شناختی " جهت رشد و تقویت درک و دریافت، تفکر، یادگیری و حل مساله برای دانش‌آموزان کم‌توان، معمولی و نخبه ، با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی آغاز شد.

دکتر "وهاب نکوکار"  استادیار گروه کنترل دانشکده مهندسی برق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی   اعلام کرد: در این طرح سعی بر این است که فن آوری‌ها و تجهیزاتی که برای پیاده‌سازی روش‌های نظری آموزش و پرورش شناختی مورد استفاده می‌شود، مطالعه و قابلیت اجرای آن در داخل کشور شناسایی و عملیاتی شوند.

 

وی افزود: فن آوری‌های انتخاب شده باید هم بتوانند مشکلات آموزش و پرورش را جوابگو بوده و هم سطح فن آوری آن‌ها با توجه به محدودیت‌های فن آوری فعلی به گونه‌ای باشد که  در داخل کشور قابل حصول باشند.

 

مجری این طرح آموزش و پرورش علوم شناختی گفت:  بررسی و شناسایی فن آوری‌ها و تجهیزات موجود در دنیا و شناسایی کشورهای پیش‌رو در این زمینه ، مطالعه و بررسی جزئی هر فن آوری و دستیابی به اطلاعات موجود از آن برای آشنایی بیشتر، شناسایی تجهیزات قابل حصول در داخل کشور و درنهایت ارائه راهکارهای عملی برای دستیابی به فن آوری‌ها در داخل کشور  از اهداف این طرح مطالعاتی  است.

 

وی افزود: دراین طرح تجهیزات و فن آوری‌های شناختی موجود درجهان برپایه آموزش و پرورش شناختی  و جهت کمک به دانش‌آموزان کم‌توان، معمولی و نخبه درسنین مختلف ، شناسایی شده و از بین آن‌ها فن آوری‌هایی که با سطح علمی موجود در کشور ایران قابل حصول هستند، مشخص و در پایان هم، راهکارها و سازوکارهای لازم برای رسیدن به آن تجهیزات و فن آوری‌ها ارائه می شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: آموزش و پرورش شناختی با استفاده از مفاهیم بنیادی علوم شناختی، روش‌ها، دستورالعمل‌ها و فن آوی‌هایی را در سطوح مختلف نظری و عملی برای آموزش دانش‌آموزان ارائه می‌کند و  یکی از روش‌های ممکن برای اجرای امور یاد شده، طراحی و ساخت تجهیزات و فن آوری‌های لازم برای کمک به دانش‌آموزان است.

 

وی  با بیان اینکه این تجهیزات و فن آوری‌های شناختی برای رشد و تقویت دانش اموزان  استفاده می‌شوند، گفت: فن آوری آموزشی به پیش‌بینی روش‌ها و انتخاب و ترتیب مواد آموزشی در شرایط خاص به منظور دستیابی به نتایج مطلوب یادگیری اشاره دارد.

 

دکتر نکوکار یادآورشد: در پرتو رشد و گسترش دانش و فن آوری‌های علوم شناختی در سال‌های اخیر، حوزه فن آوری آموزشی نیز دستخوش تحولاتی شده است که در نتیجه آن ابزارها و برنامه‌های آموزشی مبتنی بر یافته‌های علوم شناختی مبتنی بر شواهد پژوهشی عرضه شده است.

 

مجری طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی با بیان اینکه در شرایط کنونی می‌توان فن آوری آموزشی را به طراحی و تولید و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر شواهد حاصل از یافته‌های پژوهش در حیطه علوم شناختی تعریف کرد، گفت: در حال حاضر برنامه‌های درسی ارزشمندی وجود دارد که بر مبنای یافته‌های معتبر پژوهش علوم شناختی طراحی و تدوین شده‌اند.

 

دکتر نکوکار گفت: با مطالعه تحقیقاتی این طرح در حوزه علوم شناختی ، افق‌های وسیعی پیش روی محققان داخلی در زمینه طراحی فن آوری‌های موجود در آموزش و پرورش شناختی گشوده می‌شود و درنتیجه این طرح سبب  انجام پژوهش در زمینه "طراحی، ساخت و تولید تجهیزات و فن آوری‌های آموزش و پرورش شناختی برای مدارس و هنرستان‌های کشور"  خواهد شد.

نظر شما