با هدف گسترش دانش علوم شناختی ، رشته «علوم شناختی – زبان شناسی» در دانشگاه تربیت مدرس ایجاد شد

تاریخ : 1397/09/06

تعداد بازدید : 250

5 امتیاز از 8 رای

عضو هیأت علمی گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: به منظور گسترش دانش علوم شناختی و ترویج زبان‏ شناسی شناختی، رشتۀ "علوم شناختی – زبان شناسی" در دانشگاه تربیت مدرس ایجاد و فعالیت آموزشی این رشته تحصیلی ، امسال با پذیرش دانشجو در این دانشگاه آغاز شد.

دکتر "سحر بهرامی" در گفت و گو با بخش خبری ستاد توسعه علوم و فن­ آوری­های شناختی گفت: رشته "علوم شناختی – زبان شناسی " در کنار "روان­ شناسی شناختی" جایگاه مهمی در حوزه علوم شناختی دارد.

 

وی افزود: نیاز مبرم به تخصصی شدن رشته‏ های تحصیلی به ویژه در مقطع دکتری، گسترش قابل توجه  تحلیل های شناختی در مطالعات زبانی در دو دهه اخیر در دانشگاه‏ های معتبر جهان به دلیل بازتاب بهتر واقعیت زبانی، تربیت نیروی متخصص در مراکز پژوهشی به خصوص در حوزه زبان‏ شناسی شناختی  و  وجود زمینه ‏های تحقیقاتی درحوزه زبان فارسی در چارچوب زبان‏ شناسی شناختی، از انگیزه­ های ایجاد رشته علوم شناختی - زبان­ شناسی در دانشگاه تربیت مدرس بوده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه  گروه زبان­ شناسی دانشگاه تربیت مدرس گروه پیشگام در حوزۀ زبان­شناسی شناختی در سطح دانشگاه­ های کشور قلمداد می­شود، گفت: گروه زبان شناسی این دانشگاه به موازات رشتۀ زبان ­شناسی نظری، از ابتدای مهر امسال  با پذیرش پنج دانشجو به عنوان نخستین دانشگاه در سطح کشور در مقطع دکتری رشته «علوم شناختی – زبان­ شناسی»  فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.

 

 دکتر بهرامی یادآورشد: گروه زبان­ شناسی این دانشگاه قصد دارد پس از برگزاری اولین دوره، با رفع نقایص و کمبودها و با دعوت از اساتید متخصص و صاحب نظران این حوزه از سایر گروه­ های آموزشی دانشگاه تربیت مدرس و نیز سایر دانشگاه­ های معتبر کشور با پذیرش دانشجو در هر دو رشتۀ زبان­ شناسی نظری و علوم شناختی – زبان­ شناسی، دامنۀ فعالیت خود را به ویژه در علوم شناختی زبان گسترش دهد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود : تربیت پژوهشگر و متخصص در زمینه علوم شناختی زبان  ،چگونگی بازنمایی اطلاعات زبانی در ذهن، یادگیری زبان، درک و استفاده از زبان با تأکید بر زبان فارسی، ارائۀ راهکار در چگونگی درمان انواع زبان ­پریشی­ها (آفازی) که حاصل صدمات مغزی است و نیز به کارگیری مبانی نظری علوم شناختی در پژوهش­های کاربردی مرتبط با عملکرد زبان به عنوان پدیده­ ای ماهیتاً شناختی از اهداف راه ­اندازی رشته علوم شناختی – زبان شناسی در این دانشگاه است.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به انگیزه و اهداف راه­ اندازی این رشته و نیز ماهیت میان­ رشته­ ای آن از دانش­ آموختگان انتظار می­رود که بتوانند در جنبه‏ های روان‏شناختی، پردازش و یادگیری زبان، مطالعات دستوری، طراحی شبکه پیکره‏ای برخط (online) برای زبان فارسی، مطالعات بالینی زبان همچون آسیب‏ شناسی و بررسی علل آسیب‏ پذیری زبان در دوران رشد و در نتیجه مطالعه ضایعات مغزی که سبب بروز انواع زبان‏ پریشی می‏شود و نیز مطالعات هوش مصنوعی و انگاره­ سازی در سطح واژگان و نحو زبان به منظور بازآفرینی فعالیت‏های شناختی مغز، مطالعات آزمایشگاهی و بررسی عملکرد مغز در فرایندهای زبانی به کمک ابزارهای آزمایشگاهی، ایده و راهکارهای پژوهشی ارایه دهند.

 

محقق حوزه علوم شناختی در ادامه این گفت و گو نقش ستاد توسعۀ علوم و فن­آوری­های شناختی در پیشبرد این رشته  را حائز اهمیت دانست و خواستار حمایت های گسترده این ستاد از جمله راه­ اندازی و تجهیز آزمایشگاه تخصصی برای برگزاری هرچه بهتر این رشته، فراهم ساختن زمینه استفاده از فرصت­های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان و نیز حمایت از پژوهش های مطالعات شناختی زبان در پیشبرد اهداف این رشته در دانشگاه تربیت مدرس  شد.

نظر شما