فرصت های آموزشی و پژوهشی

علوم شناختی و فناوری­ های آن از حوزه ­های بسیار جدید دانش به شمار می­ آیند. به علاوه، علوم شناختی دانشی چند‌وجهی و میان‌رشته‌ای است. این بدان معنا است که این دانش جنبه­ های بسیار مختلفی دارد و لذا به عنوان یک علم تک ­رشته­ ای قابل تحصیل نیست و بلکه باید به صورت چند رشته­ ای به آن نزدیک شد. این امر هر چند به پیچیدگی آن می­ افزاید اما یکی از جذابیت­ های اصلی این حوزه است.

برای ورود به این حوزه از دانش، علاقه‌مندان لازم دارند که ابتدا در یکی از زمینه ­های مرتبط تحصیل کنند و از طریق آن به علوم شناختی وارد شوند. به عبارت دیگر، تحصیل در قالب دوره‌های رسمی دانشگاهی در این حوزه در دوره دکتری و تا حد محدودتری در دوره کارشناسی ارشد آغاز می­شود. اما فعالیت­های علمی و کاربردی در علوم و فناوری شناختی می­تواند حتی از دوره­ ی کارشناسی و با مطالعه و تحقیق در زمینه­ های علمی و کاربردی این حوزه آغاز شود.

برای گذراندن تحصیلات تکمیلی در حوزه علوم و فناوری­های شناختی، می­توان ابتدا در رشته­ هایی مانند پزشکی، زیست‌شناسی، روانشناسی، مهندسی برق، مهندسی و علوم کامپیوتر، مهندسی پزشکی، فلسفه، فیزیک، و ریاضی تحصیلات پایه را به انجام رسانید و سپس وارد دوره­ های تحصیلات تکمیلی علوم شناختی شد. فعالیت در حوزه‌های تخصصی علوم شناختی منحصر به ورود به دوره ­های رسمی علوم شناختی نیست. علاقمندان می­توانند با شرکت در کارگاه­ های تخصصی و باشگاه مجلات، و گذراندن تعدادی از دروس پایه لازم در این حوزه از دریچه حوزه تخصصی خود به تحقیق در این دانش جذاب بپردازند.