دو استراتژی روانشناختی که می تواند افکار منفی را محدود کند

پژوهشی جدید نشان می دهد دو استراتژی روانشناختی بازسازی شناختی و گسلش می تواند به افراد برای غلبه بر افکار منفی کمک کند.

اندریاس لارسن، که سرپرستی تیمی از محققان سوئدی را بر عهده دارد، می گوید حدود 99 درصد جمعیت جهان ممکن است افکار منفی را تجربه کنند. این افکار منفی موارد ناخواسته ای هستند که به طور معمول به ذهن خطور می کنند مثل نگرانی درباره اینکه دیگران ما را دوست نداشته باشند. در بدترین حالت، این افکار می تواند به شکل گیری اختلالات روانی کمک کند. در نتیجه منطقی است که برای کنترل این افکار تلاش کنیم. در مقاله‌ای که نشریه Behavior Modification به چاپ رسیده است تیم لارسن گزارشی از روش‌هایی داده اند که این نوع از افکار منفی را محدود می‌کند.

محققان 71 آزمودنی را در این مطالعه وارد کردند و آنها را به سه گروه تقسیم کردند. سپس از آزمودنی‌ها خواسته شد فکری منفی در مورد خودشان تصور کنند. این فکر منفی باید باورکردنی، آزاردهنده و شدیدا منفی بوده و در مورد ظاهر فیزیکی خودشان نباشد. مهم تر اینکه این فکر باید چیزی می‌بود که آزمودنی ها واقعا دوست نداشتند در مورد آن فکر کنند.

به دو گروه از آزمودنی ها دستوراتی داده شد تا از بازسازی شناختی و گسلش(defusion) برای کنترل افکارشان استفاده کنند. به گروه سوم هیچ راهنمایی ای در مورد چگونگی کنترل افکار داده نشد.

بازسازی شناختی از شکلی از درمان به نام درمان شناختی رفتاری نشئت می گیرد. این تکنیک بر اساس این ایده است که تغییر چگونگی فکر کردن در مورد چیزی، احساس و رفتار مرتبط با آن چیز را تغییر خواهد داد. لازمه استفاده از این تکنیک این است که در مورد خود فکر منفی فکر کنیم و ببینیم آیا واقع گرایانه است یا خیر؟

گسلش بر اساس پذیرش و تعهدِ درمانی است. ایده نهفته در این تکنیک این است که یاد بگیریم افکار صرفا یکی سری فکر هستند و نه چیزی بیشتر. نیازی نیست آنطور که افراد معمولا تصور می کنند افکار واقعا معنایی دارند فکر کنیم. یکی از روش هایی که می توان با آن تکنیک گسلش را اجرا کرد این است که یک کلمه را آنقدر تکرار کنیم تا بخشی از معنای خود را از دست بدهد. گسلش به طور کلی به معنی جدا کردن یک محرک از پاسخ هیجانی‌ای است که به وجود می آورد.

پژوهشگران دریافتند افرادی که آموزش دیده بودند تا از گسلش و بازسازی شناختی در غلبه بر افکار منفی استفاده کنند بهتر از افرادی که آموزش ندیدند عمل کردند. علاوه بر این، در مقایسه این دوتکنیک، گسلش بسیار کارآمد تر از بازسازی شناختی بود. بنابراین افرادی که می خواهند از این دو تکنیک استفاده کنند شاید گسلش را ترجیح بدهند گرچه هر دو تکنیک در غلبه بر افکار منفی موثر به نظر می رسند.