با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی 8 بستۀ آموزشی و توانبخشی برای "اتیسم" و سایر اختلالات رشدی تهیه و تدوین شد

تاریخ : 1400/06/07

تعداد بازدید : 609

5 امتیاز از 6 رای

طرح پژوهشی "تهیه و تدوین 8 بسته آموزشی و توانبخشی برای اتیسم و سایر اختلالات رشدی" با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی به اجرا در آمد.

دکتر"حمید رضا پوراعتماد" رییس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: در سال 1396در گروه پژوهشی اختلالات عصبی-رشدی (با تاکید بر اتیسم) در ستاد توسعه علوم و فن آوری­های شناختی نسبت به تهیه، تدوین و انتشار بسته­ های راهنمای مداخلات و توانبخشی تاکید و مورد حمایت قرار گرفت.

 

وی گفت: در راستای اجرای این طرح پژوهشی ، "برنامۀ خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اتیسم به همراه برنامه ساعت­بازی خانگی برای تمرین کنش­های اجرایی"، "توانبخشی شناختی مبتنی بر مدار مگنوسلولار در کودکان دارای نارساخوانی"، "کاربرد لگو در رشد مهارت‌های اجتماعی افراد دارای اُتیسم و اختلالات وابسته"، "درمان مبتنی بر تعامل والد- کودک"، "راهنمای آموزش نظام ارتباطی تبادل تصویری"، " آموزش مهارت­های اجتماعی به نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم: راهنمای گام به گام برنامۀ آموزشی بامانا"، " برنامۀ "وقت مخصوص بازی ما: معرفی راه­های افزایش زمان بازی والد با کودک دارای اتیسم"، "برنامه آموزش والدین با بستۀ پرنده کوچولو: ویژه والدین کودکان دارای اتیسم کمتر از 5 سال" تهیه و تدوین شد.

 

وی با بیان اینکه اختلالات عصبی – رشدی اثرات مخربی بر سازگاری اجتماعی، کنترل هیجانی و عملکرد آموزشی در مدرسه دارد، گفت: در حال حاضر حدود بیست درصد کودکان دچار یکی از اختلالات عصبی (مغزی)­-رشدی شامل شش گروه اصلی­ اختلال اتیسم، اختلالات توجه و بیش­­فعالی، تاخیرهای هوشی، اختلالات ارتباطی /زبان، اختلالات حرکتی و تیک­ها، اختلالات رشدی خاص مثل اختلالات خواندن و اختلالات محاسبه هستند و اگر به این تعداد، کودکانی که دچار صدمات اکتسابی مغزی و سایر اختلالات مغزی (مثل صرع، فلج مغزی اضافه شود، شمار کودکان نیازمند مداخلات شناختی به بیش از سی درصد می رسد.

 

وی افزود: کاهش یا حذف مشکلات این کودکان می­تواند باعث افزایش کیفیت زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان شده و از هزینه­های مستقیم و غیرمستقیم این اختلالات بر خانواده و جامعه بکاهد.

 

دکتر پور اعتماد با اشاره به اینکه اگر این اختلالات در اوایل کودکی شناسایی و از خدمات آموزشی، توانبخشی یا درمانی زودهنگام، جامع و مستمر در بستر خانواده بهره­مند شوند، احتمال بهبودی و رفع علائم افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: براساس همین هدف، توسعه اینگونه مداخلات در دستور کار قرار گرفت و ده­ها برنامه آموزشی و توانبخشی در "مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک"، "گروه روانشناسی" و "پژوهشکده علوم شناختی و مغز" دانشگاه شهید بهشتی ساخته، اجرا و کارآزمایی شد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: هم اکنون تدوین این مجموعه خاتمه یافته و آماده انتشار است و امید می­رود بلافاصله زمینه­ای برای معرفی آن به کاربران در سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، مراکز توانبخشی خصوصی در سراسر کشور و متخصصان روانشناسی، روانپزشکی و توانبخشی فراهم شود.

 

نظر شما