عضو ارشد ستاد توسعه علوم شناختی : هدف از آموزش شناختی افزایش آگاهی ها نسبت به توانمندی های شناختی است

تاریخ : 1400/06/14

تعداد بازدید : 491

5 امتیاز از 5 رای

عضو ارشد ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی ملاک موفقیت در توسعه رویکرد شناختی در آموزش را تحقق یادگیری عمیق دانست و اعلام کرد: هدف از آموزش شناختی افزایش آگاهی ها نسبت به توانمندی های شناختی افراد و به کارگیری این دانش در سطح یادگیری است.

دکتر"محمود تلخابی" دبیر کارگروه آموزش شناختی این ستاد و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: پیشرفت در حوزه­ی آموزش و پرورش شناختی می بایست همراه با دیگر حوزه های شناختی صورت پذیرد و تحولات مربوط به حوزه میان رشته ای علوم شناختی رابطه این علم با دیگر علوم مرتبط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

وی برقراری پیوند عمیق و تاثیرگذار میان علوم شناختی و علوم تربیتی و ترویج تفکر میان رشته ای بین پژوهشگران این حوزه را امری ضروری دانست و گفت: با پیچیده شدن مسائل تربیتی، تفکر بین رشته می تواند در جهت پیدا کردن راه حل های اثربخش کمک کند.

 

عضو ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه حوزه آموزش و شناخت ، حوزه ای بسیار جدید در دنیا است ، خاطر نشان کرد: تربیت و ارتقاء دانش و مهارت پژوهشگران در مطالعات شناختی و آشنایی با مسائل جدی این حوزه و رسیدن به یک استاندارد بین المللی در تولیدات پژوهشی و تحقیقی حیاتی است و نتایج این مطالعات می بایست براس استفاده دست اندرکاران و محققان از طریق رویدادهای علمی و رسانه های اجتماعی در اختیار آنان قرار گیرد.

 

وی همچنین اضافه کرد: برقراری تعاملات در سطوح مختلف، از جمله حمایت از رویدادهای آموزشی از قبیل کارگاه های آموزشی، سمپوزیوم ها،  وبینارها برای آشنایی جامعهء آموزشی، دست اندکاران، مدیران، معلمان با آموزه های این حوزه در دستور کار قرار دارد.

 

وی گفت: بخشی از فعالیت های کارگروه آموزش شناختی ستاد در جهت پیگیری این مسائل در مناطق مختلف کشور می باشد و بخش دیگر فعالیت ها نیز به صورت کتب، مستندات و راهنماهای آموزشی و رویداد هایی برای مدارس و دانشگاه ها است که در سال های اخیر مورد حمایت بوده و ستاد توسعه علوم شناختی برای نشر و اشاعه این آموزه ها در بستر آموزش کشور، کمک شایانی کرده است.

 

این پژوهشگر می گوید: فعالیت حوزهء آموزش و شناخت دارای دو جریان اصلی است که می تواند معطوف به برنامه های رسمی آموزش و پرورش از طراحی کتاب درسی تا نظام برنامهء درسی، تربیت معلم و حتی فضاهای آموزشی باشد و تمامی این موارد می توانند تحت تاثیر دستاوردهای مطالعات شناختی، مورد بازبینی و بازسازی قرار گیرد.

 

به گفته وی استفاده از این آموزه ها، صرفا محدود به سیستم رسمی نخواهد بود. به دلیل آنکه امروزه در دنیا، برای بخش توسعه مهارت های شناختی، برنامه ریزی برای ارتقاء این مهارت ها از دوره کودکی آغاز شده و در کشورهای توسعه یافته، برای کودکان بالاتر از 6 ماه، برنامه هایی دارند که عمدتا در برنامه های آموزش خانواده از طریق والدین و فرآیندهای دیگری که در محیط های آموزش غیر رسمی وجود دارد، درحال اجرا است در آن فرصت های بسیار ارزشمندی برای ارتقاء سطح تعاملات و کیفیت یادگیری مورد توجه  است .

 

دکتر تلخابی با قدردانی از حمایت های ستاد و موسسه آموزش عالی علوم شناختی در برپایی سمپوزیوم آموزش و پرورش شناختی گفت: مبنای انتخاب مباحث در این رویداد علمی که بتازگی برگزار شده است ، طرح مسائلی در پیوند بین مطالعات حوزه علوم شناختی و تعلیم و تربیت  بود و دستاورد های شناختی برای حل مسائل تربیتی دراین نشست تشریح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نظر شما