بسته ی آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور برای کاهش پرخاشگری در کودکان با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی طراحی شد

تاریخ : 1398/03/12

تعداد بازدید : 288

5 امتیاز از 6 رای

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و محقق طرح پژوهشی"طرّاحی و اثربخشی بسته ی آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور برای کاهش پرخاشگری درکودکان" تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی اعلام کرد: افزایش بیش از پیش تلاش های "آموزشی - ملاخله ای" برای کودکان با هدف کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در آنها، در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی را ایفا می کند.

دکتر "امید شکری " در گفت و گو با بخش خبری ستاد توسعه علوم شناختی گفت:  بر اساس نتایج حاصل از این طرح مطالعاتی، استفاده از رویکرد نظام‌­های چندگانه در تنظیم برنامه­‌های مداخله­ ای از مرزهای خانه به مدرسه سبب تسهیل دسترسی به راهبردهایی مانند توجه و تشویق دانش­ آموزان، تقویت رفتارهای مناسب، پیشگیری از رفتارهای مخرب، ایجاد محیط‌های اجتماعی مثبت برای همه فراگیران و آموزش مهارت‌های حل مساله اجتماعی در کلاس­ های درس، از طریق نقش آفرینی نظام آموزش رسمی و معلم خواهد شد.

 

این محقق همچنین افزود: بر اساس نتایج این پژوهش، بستة آموزش شناخت اجتماعی مدرسه ­محور از طریق تحمل­ پذیری و تعدیل رخدادهای منفی در بافت تعامل با دیگران، حفظ خودانگاره مثبت، حفظ تعادل هیجانی و تداوم روابط رضایت ‌­بخش با دیگران، در تحقق ایده ایمن­ سازی و مصونیت روانی یادگیرندگان به ‌طور تجربی مؤثر واقع می­شود.

 

وی گفت: هر گونه تلاش برای افزایش تاب­آوری فراگیران نیازمند آن است که آنها توانمندهای فردی خود را بشناسند، منابع بیرونی را شناسایی و مورد استفاده کامل قرار دهند و مهارت­ های ارتباطی و توانایی حل مساله اجتماعی خود را تقویت کنند.

 

این محقق  با بیان اینکه ، مشارکت همسالان و احساس مسوولیت آنها در قبال کمک به یکدیگر روند یادگیری مهارت ­ها را تسریع می‌کند، افزود: همه فراگیران از توانایی لازم برای حل مشکلات خود برخوردارند و آنها می­توانند راه­ حل­ هایی را نیز به همسالان خود ارائه کنند.

 

به گفته دکتر "شکری " با توجه به کثرت برنامه­ های آموزش مهارت‌ های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان یکی دیگر از اولویت­ های پژوهشی با اهمیت در این قلمرو مطالعاتی با اطلاع از ضرورت مقایسه اثربخشی برنامه آموزش شناخت اجتماعی مدرسه‌ محور با دیگر مدل­ های تئوریک مانند پروژه اثر سریع، برنامه پرورش مهارت­ ها، برنامه انباشت مهارت­ ها و برنامه خطاها در تفکر معنا می‌شود.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه درتلاش‌های تحقیقاتی آتی ضرورت بیش از پیش بازسازماندهی محتوای برنامه‌های آموزشی مداخله‌ای نیز یک اولویت تعیین کننده تلقی می‌شود، خاطر نشان کرد: آموزش چگونگی معرفی خود، شروع یک مکالمه و  تعریف از همسالان، روش­ های مناسب و پسندیده پوزش طلبیدن از دیگری پس از آسیب رساندن به او و آشنایی با شیوه­ های متقاعدکردن دیگران برای پذیرش دیدگاه های آنها، از دیگر مهارت‌ها اجتماعی پایه با هدف بازآرایی محتوایی برنامه‌های آموزشی هستند.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این در مسیر کمک به تجهیز خزانه مهارتی یادگیرندگان کمک به آنها برای آشنایی با شیوه‌های مناسب بیان عواطف، آشنایی با روش­های جایگزین پرخاشگری و اجتناب از واکنش­ های خصمانه کلامی و جسمانی و یا مکالمات منفی، مجهز کردن دانش ­آموزان به سازوکارهایی رویارویی با استرس و اضطراب متعاقب رویارویی با شکست، ملامت‌ها و طرد از طرف دیگران، و نیز یادگیری مهارت‌های مواجهه فعالانه در موقعیت­ های اجتماعی، روش ­های هدف­ گزینی اجتماعی مناسب و در نهایت، تعیین علل مشکلات و اولویت­ بندی کردن مسائل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

  این محقق خاطر نشان کرد: هر گونه بی­ توجهی به توانمندسازی کودکان به ویژه کودکانی که استعداد نمایش گستره وسیعی از رفتارهای ناسازگارانه را در تعامل با همسالان خود نشان می­دهند، زمینه را برای ظهور اشکال پیچیده­ تری از رفتارهای بزهکارانه در آینده فراهم خواهد کرد.

 

دکتر شکری با اشاره به اینکه مهارت ­‌های رابطه بین­فردی مورد نیاز شامل عزت نفس و خودآگاهی فزونی یافته، مهارت‌­های تفکر منطقی، واقع­گرا، منعطف، خلاق، فعالانه و مثبت و همچنین هوش هیجانی- اجتماعی است، خاطر نشان کرد: نتایج این طرح مطالعاتی نشان می‌دهد که راهبردهای تصریح کنندة اثربخشی مداخلات مبتنی بر آموزش مهارت­‌های اجتماعی بر کاهش بدکارکردهای رفتاری هیجانی فراگیران شامل مشابهت محیط آموزش با تجارب واقعی کودک در محیط پیرامونی خود، هدف­گزینی اجتماعی سازش یافته، دریافت تقویت‌های مثبت، یادگیری از همسالان  تاثیر پذیر است و علاوه براین با تقویت تمایل به مشارکت بیشتر کودکان درفعالیت­ های کلاسی زمینه اثربخشی مداخله  افزایش می یابد.

 

مجری این طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی اضافه کرد:  با توجّه به تبعات غیرقابل انکار عدم مهار و کنترل رفتارهای پرخاشگرانه کودکان در کوتاه­ مدّت و بلندمدّت و از دیگر سوی تلاش برای تحقّق بخشیدن به ایده ­ی مصونیّت روانشناختی کودکان از طریق بسط خزانه­ ی مهارت­ های مقابله­ ای آنها در مواجهه با موقعیّت­ های مختلف، طرّاحی و آزمون اثربخشی بسته­ ی آموزش شناخت اجتماعی مدرسه‌ محور با هدف مدیریّت پرخاشگری فعالانه ­ی کودکان از اهمیّت فراوانی برخوردار است .

نظر شما