دوازدهمین فصلنامه مغز و شناخت با نگاهی ویژه به سوگیرهای شناختی در بحران کرونا منتشر شد

تاریخ : 1399/02/03

تعداد بازدید : 445

5 امتیاز از 6 رای

دوازدهمین فصلنامه علمی، آموزشی و خبری مغز و شناخت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در سه عنوان برگزیده ، نگاهی ویژه به سوگیری های شناختی در بحران کرونا، مداخلات شناختی در بحران ها و نیز نوشتاری درباره میزان درک ما از دنیای اطراف ، به همراه مطالب و گزارش های متنوع دیگردرحوزه های دانش علوم شناختی انتشار یافت.

در شماره جدید این فصلنامه بیش از چهل صفحه ای، نوشتارهایی در باره شیب ملایم توسعه آموزش و پرورش شناختی در کشور، معرفی کتاب های حمایت شده از سوی ستاد توسعه علوم شناختی درسال گذشته، توانبخشی شناختی از نظریه تا عمل ، نگاهی به زندگی یک دانشمند علوم اعصاب و نیز سینما ی شناختی و خبرهایی در حوزه علوم شناختی منتشر شد.

 

از جمله مطالب خواندنی این فصلنامه به "سوگیری های شناختی در بحران کرونا " اختصاص دارد و در این نوشتار آمده است، نحوه فکر و باور و قضاوت ما بر نحوه برخوردمان با بحران ها مثل شیوع کرونا تاثیر جدی دارند. مغز ما همیشه درقضاوت و باورهای خود دچار خطاهایی است که باعث می شود درقضاوت از یک موضوع دچار اشتباهاتی شویم که در نهایت می تواند باعث تصمیم گیری ما درباره آن موضوع و عواقب ناشی از آن تصمیم شود که به این خطاها، سوگیری یا خطاهای شناختی می گویند.

 

در ادامه این مطلب همچنین آمده است: این خطا ها آنقدر مهم هستند که اگر به آنها توجه نکنیم ، حتی می توانند به خاطر ارزیابی نادرست واقعیت در شرایط بحران و به عنوان مثال اضطراب بیش از حد ناشی از آن ما را به سمت بیماری هایی روانی مثل افسردگی و اختلالات اضطرابی پیش ببرند.

 

فصلنامه در باره موضوع مداخلات شناختی در بحران ها ، دیدگاه یک متخصص را ارایه داده و به نقل از وی نوشت: یکی از ویژگی های سیستم عصبی ما این است که تا نشانه بیرونی نبینیم ، خطر را به صورت جدی احساس نمی کنیم . بحران های مختلف ممکن است عوارض شناختی مختلفی داشته باشند. بحران کرونا متفاوت از هر بحران دیگری است چراکه در بحران ها عموما توصیه می شود که در کنار ها باشیم و از یکدیگر حمایت کنیم ولی در این بحران به دوری فیزیکی از یکدیگر تاکید می شود ، این ها هرکدام نشانه شناختی خاص خود را دارد.

 

"شیب ملایم توسعه آموزش و پرورش شناختی " عنوان مطلب دیگری است که در این فصلنامه به رشته تحریر در آمد. در این نوشتار گفته شد، در حوزه پرورش مهارت های شناختی و توانبخشی شناختی افراد جامعه سرمایه گذاری های زیادی صورت گرفته است اما توجه به ارتقای قابلیت های شناختی کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه توجه به این امر مهم به افزایش و بالا رفتن مهارت های شناختی نسل های آینده و توسعه پایدار جامعه منجر می شود. 

 

در شماره تازه فصلنامه ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در بخش سینما شناختی ، به معرفی و تماشای برخی فیلم ها در دوران درخانه ماندن در بحران کرونا توصیه شده است و در کنار آن اطلاعاتی در خصوص اخبار حوزه های دانش علوم شناختی  و معرفی کتاب های مورد حمایت ستاد در این حیطه انعکاس یافته است. 

 

زندگینامه یک دانشمند علوم اعصاب و فعال درحوزه دانش علوم شناختی در گزارشی با عنوان اینکه درباره اینکه "ما چند درصد دنیای اطراف خود را در می کنیم "، ضمن معرفی وی ، گفته شد:پروفسور دیوید ایگلمن با داشتن ایده های خلاقانه ای برای ارتقای نیای تاریک و پیچیده مغز تلاش می کند و سعی دارد با استفاده از تکنولوژی راه حلی را برای درک بیشتر مولفه های حسی دنیای اطرافمان بیابد.

 

در ادامه مطلب همچنین آمده است، وی متدی را ابداع کرده است که صدا را به حس لامسه تبدیل می کند و تقلای وی برای ارتقای دانش عموم مردم از مغز و عملکردهای آن ستودنی است و با ساخت مستندی بنام مغز خلاق ، مغز افرادی با ویژگی های خارق العاده را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

 

این شماره فصلنامه مغز و شناخت همچنین حاوی یادداشت های متنوع دیگری در حوزه دانش علوم شناختی است و مخاطبان می توانند با مراجعه به بخش انتشارات سایت ستاد علوم شناختی، این مطالب و گزارش ها را مطالعه کنند.

نظر شما