مجری یک طرح مطالعاتی در چالش داده کاوی: ویژگی‌های زمانی، احساسی و نگارشی مطالب از عوامل تاثیرگذار درشبکه‌ های اجتماعی است

تاریخ : 1399/04/01

تعداد بازدید : 492

5 امتیاز از 5 رای

مجری چهارمین تیم منتخب درچالش"داده کاوی به توان شناختی" معتقد است ، ویژگی‌های زمانی ، احساسی و نگارشی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار مطالب در جذب مخاطبان درشبکه‌ های اجتماعی است.

"زهرا رضوی" دانشجوی دکتری هوش مصنوعی با تشریح طرح پژوهشی"تحلیل شناختی مبتنی بر داده‌کاوی برای بررسی مطالب پربازدید شبکه‌ی اجتماعی تلگرام" دراین چالش گفت: این سه ویژگی‌ از قدرت پیش‌بینی کنندگی بالایی برخوردار هستند و نقش مهمی برای جذب مخاطبان و مطالعه مطالب در شبکه‌ی اجتماعی تلگرام دارد .

 

وی افزود: هدف از انجام این پژوهش در چالش داده کاوی به توان شناختی، استخراج ویژگی‌هایی در ابعاد شناختی، آماری و متنی و بررسی موضوع از منظر شناختی و اثبات وجود رابطه بین مولفه‌های شناختی و بیشتر دیده شدن یک پیام در شبکه اجتماعی تلگرام  است.

 

این پژوهشگر یادآور شد: در این چالش، با جمع آوری مطالب پربازدید پنج کانال خبری در تلگرام درتابستان گذشته به تحلیل داده‌کاوی برخی ویژگی‌های پربازدیدترین خبرها درمقابل مطالب کم‌بازدید پرداخته شده و  سپس با تحلیل این اخبار، عوامل شناختی مؤثر در آنها را شناسایی و این فرایند را به عنوان یک مدل و الگو برای شناسایی عوامل شناختی هر موضوعی اعم از سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، سرگرمی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

مجری این طرح پژوهشی می افزاید: پس از جمع آوری داده ‌ها با اتکا به مطالعات قبلی این حوزه و نیز نظریات علوم شناختی، ده‌ ها ویژگی که شامل ویژگی‌های ساختاری ، معنایی، تصویری و احساسات موجود در پست‌ها ، استخراج شد.

 

وی گفت: در این پژوهش با تشکیل یک تیم بین رشته ای شامل متخصصان حوزه های علوم شناختی، داده کاوی و علوم سیاسی گامی در جهت اعتلای دانش شناختی-اجتماعی برداشته شد تا در بستر شبکه‌ی مورد استفاده و مختصات زبانی و فرهنگ ایرانی ، این شبکه‌ها را تحلیل کرده و به درک همه جانبه‌تری نسبت به شناخت اجتماعی به خصوص جامعه ایرانی نایل شد.

 

این محقق با اشاره به اینکه در این پژوهش یک تیم سه نفری از رشته های مختلف تخصصی مشارکت داشتند، می افزاید: کمک به توسعه علم و ادبیات پژوهی،فراهم شدن بستر مناسبی برای انجام پژوهش های بین رشته ای، آشنا شدن با متخصصان حوزه های مختلف و تجربه فعالیت تیمی بین رشته ای و نیز راه اندازی کسب و کار مرتبط با پژوهش از نقاط مثبت برگزار چالش داده کاوی به توان شناختی است .

 

وی با بیان اینکه درحال حاضر میلیون ها نفر در ایران در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند ، گفت: برای اینکه یک پیام را وارد شبکه کرد تا با اقبال و رضایت مخاطبان قرار گیرد ، سووالات متعددی وجود دارد و با ارایه پاسخ به انها می‌توان امید داشت که مطالب ، مخاطبان خود را پیدا کرده و به حل پاراه ای از مسایل و مشکلات از جمله جلوگیری از شیوع یک بیماری، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

 

وی درپایان اضافه کرد: با شناسایی این عوامل و ارزیابی مستمر آن از طریق این الگو ، می‌توان در تبلیغات مجازی و یا اطلاع‌رسانی تحولی ایجاد کرد و این نتایج برای تمامی نهاد‌ها و ارگان‌ها مورد استقاده قرار گیرد.

نظر شما