اعضای تیم استارتاپ چلچلی:مداخلات شناختی سبب جلوگیری ازافت کارکردها وتواناییهای شناختی درسالمندان می شود

تاریخ : 1400/07/14

تعداد بازدید : 266

5 امتیاز از 3 رای

دو تن از اعضای تیم استارتاپ چلچلی ، اولین بازی شناختی ویژه بزرگسالان معتقدند: مداخلات شناختی می تواند سبب جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی و افرایش توانایی های شناختی در سالمندان شود.

دکتر" مصطفی الماسی"  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه انجام تمرینات شناختی و بازی کردن برای سلامت مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است ، اعلام کرد: با توجه به رشد جمعیت سالمندی درکشور، مداخلات شناختی از افت عملکرد های شناختی جلوگیری و سبب افرایش کارکردها و توانایی های شناختی در سالمندان شود. 

 

وی با بیان اینکه بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی است که کارکردهای شناختی فرد را تخریب و در مراحل پیشرفت سبب معلولیت می شود، گفت: آلزایمر صرفا فراموشی ساده روزانه نیست، بلکه این بیماری حافظه ، یادگیری و مهارت های روزانه زندگی فرد را نیز در بر می گیرد. 

 

عضو تیم استارتاپ چلچلی با بیان اینکه پس از ابتلا به آلزایمر می توان با انجام تمرینات شناختی سرعت و روند رشد بیماری را کاهش داد، افزود: آلزایمر یکی از بیماری هایی است که با افزایش سن کارکردهای شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، اما افراد به طور طبیعی در این دوران به این دلیل که آموزش و یادگیری کم می شود و افراد به دلیل بازنشستگی فعالیت های شناختی سابق را ندارند، با کاهش توانایی در کارکردهای شناختی خود مواجهه می شوند که این افت عملکرد با انجام متناوب تمرین های شناختی قابل جبران است.

 

وی یادآور شد : بیمار مبتلا به آلزایمر در مراحل پیشرفته خود نیاز به مراقبت شبانه روزی دارد که به جز درگیر سلامتی و وقت اعضای خانواده ، هزینه های زیادی نیز بر خانواده تحمیل می کند و متاسفانه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما تشخیص به موقع و اقدام برای انجام غربالگری های لازم و شروع مداخلات درمانی و توانبخشی زودهنگام می تواند معلولیت های ناشی از بیماری را به تعویق بیندازد و  پس از ابتلا ی فرد به بیماری آلزایمر می توان با انجام تمرینات شناختی سرعت و روند رشد بیماری را کاهش داد .

 

" فرح بکی زاده " دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران و دیگر عضو تیم استارتاپ چلچلی نیز درخصوص ویژگی های این بازی شناختی گفت: چلچلی یک بازی موبایلی حافظه است، از گروه بازی های شبیه سازی که ویژه گروه سنی بالای 50 سال که در40 مرحله با الگوگیری از نرم افزارهای معتبر کلینیکال شناختی مجموعه ای از تمرینات شناختی را در بستر یک سناریو بومی شده متناسب با فرهنگ ما برای مخاطب فراهم می آورد.

 

وی یادآور شد: یکی از مسیرهای اصلی چلچلی برای ارتباط با مخاطبان خود برگزاری لیگ های حافظه سالمندی با مشارکت ادارات بازنشستگی سازمان ها و شهرداری ها است و در همین راستا لیگ حافظه سالمندی تهران با مشارکت اداره کل سلامت شهرداری تهران برگزار و طی این لیگ بییش از یکهزار و هفتصد نفر افراد رده بالای 60 سال از طریق کانون های سالمندی شهر تهران وارد این رویداد شدند.

 

وی اضافه کرد: طی این رویداد افراد ابتدا سه وبینار با محوریت های آشنایی با دمانس و علائم آن، کارکردهای شناختی و نقش آن در زندگی روزانه و مجموعه ای از فعالیت های روزانه برای ارتقای کارکردهای شناختی آشنا شدند.

 

 وی گفت: شرکت کنندگان پس از آن با ورود به بازی چلچلی و انجام مراحل آن به رقابت با یکدیگر پرداختند که در حال حاضریکهزارسالمند بالای 60 سال در این بازی تا 16 ماه به رقابت با یکدیگر می پردازند . سپس نفرات برتر در مرحله حضوری با انجام مجموعه ای از چالش های شناختی با هم رقابت می کنند و در نهایت مرد یا زن حافظه تهران انتخاب می شوند.

 

به گفته وی چلچلی مانند سایر استارتاپ ها فراز و نشیب و چالش های زیادی پیش رو دارد اما هدف آن در نهایت تبدیل شدن به یک پلتفرم ارائه خدمات ویژه سالمندان با محوریت سلامت شناخت و روان است که امید است با همراهی و همکاری سازمان ها و نهاد های مرتبط و سرمایه گذاران در این مهم موفق شود.

 

استارتاپ شناختی چلچلی، اولین بازی شناختی دیجیتال با محوریت حافظه ویژه بزرگسالان و افراد بالای ۶۰ سال با استقبال کاربران روبرو شد و شمار نصب آن در کافه بازار به رقم بیش از یکهزار رسید.

 

این استارتاپ رتبه نخست رویداد چالش توسعه فن آوری، محصولات و خدمات شناختی سالمندان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز استارتاپ برتر اولین رویدادی وابسته به صندوق بازنشستگی کشور را به خود اختصاص داده است. 

 

چالش" توسعه فن آوری، محصولات و خدمات شناختی" در راستای اهداف و ماموریت های ستاد توسعه علوم شناختی به منظور افزایش سرمایه‌ شناختی جامعه، پیشگیری و کاهش عملکرد شناختی در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختی برگزار شد. 

 

"تولید، توسعه و بومی سازی بازی های دیجیتال، مداد - کاغذی و فیزیکی ، اپلیکیشن و سایت ها از محورهای این چالش بوده است.

 

نظر شما