عضو ارشد ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی : پانزده گروه پژوهشی دانشگاهی درحال تهیه برنامه های توسعه شناختی برای کودکان هستند

تاریخ : 1401/04/22

تعداد بازدید : 472

5 امتیاز از 3 رای

دکتر" محمود تلخابی " دبیر کارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی با اشاره به اهمیت و لزوم آموزش کارکردهای اجرایی در سنین پیش دبستان گفت: به منظور افزایش سرمایه های شناختی با تاکید دولت و ستاد توسعه علوم شناختی پانزده گروه پژوهشی ازدانشگاه های برتر کشوردرحال تهیه و تدوین برنامه های توسعه شناختی برای کودکان هستند.

وی  گفت : ظرفیت های شناختی پایه که بر اثر رشد در انسان تحقق پیدا می کنند و تحت عنوان «کارکردهای اجرایی» معرفی می شوند، نیازمند یک محیط غنی است تا بتواند به بقای خود ادامه داده و به بهزیستی انسان کمک کند.

 

وی افزود:  بهترین زمان برای رشد و پرورش این مهار ت ها، اوایل کودکی است ، بنابراین این فرایندهای پایه مانند تنظیم هیجان، مدیریت زمان، توجه و تمرکز، سازماندهی و دیگر مهارت های شناختی نیازمند آموزش از سنین کودکی است.

 

به گفته وی بسیاری از برچسب ها یی که به کودکان به عنوان مشکلات یادگیری زده می شود، ناشی از ضعف در کارکردهای اجرایی است .

 

دکتر تلخابی به تهیه بسته آموزشی « کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و بازداری پاسخ» برای کودکان از سوی موسسه آموزشی" سوفار" اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام می تواند علاوه بر تقویت کارکردهای اجرایی در کودکان، زمینه ایجاد یادگیری با کیفیت بالاتر، میزان موفقیت بیشترانان در آینده  و رشد مهارت های اجتماعی  کودکان را فراهم کند. 

 

  وی خاطر نشان کرد: درمسیرافزایش مهارت های شناختی واجتماعی کودکان تلاش می شود مفاهیم تخصصی علوم شناختی به زبانی ساده و از طریق  فضای های آموزشی و محیط خانه مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما