ترویج و توسعه دانش علوم شناختی از اهداف ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی است

تاریخ : 1401/05/09

تعداد بازدید : 352

5 امتیاز از 6 رای

عضو ارشد ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در نخستین همایش علوم شناختی و علوم انسانی با بیان اینکه ترویج و توسعه دانش علوم شناختی از اهداف این ستاد است ، گفت: با استفاده از دانش علوم شناختی می توان از طریق جریان آموزش به رشد و گسترش تفکر درمیان اقشار مختلف مردم در جامعه کمک کرد.

دکتر" محمود تلخابی" دبیر کار گروه آموزش شناختی  ستاد  توسعه علوم شناختی در این رویداد علمی با حضور شماری از صاحبنظران در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری با اشاره به نقش و قلمرو دانش علوم شناختی در حوزه آموزش درجامعه افزود: دانش علوم شناختی بواسطه گستردگی حوزه های فعالیت و پیوند آن با سایر رشته ها، علم مطالعه بین رشته ای ذهن و مغز برای  توسعه و گسترش تفکر و توجه با بهره گیری از دانش آموزش است.

 

وی با ارائه تصویری روشن از اهداف و راهبردهای دانش علوم شناختی و کارکردها آن و پیوند این دانش با حوزه آموزش و پرورش برای ارتقا و افزایش توجه و تفکر ، یادآورشد: دانش علوم شناختی با برخورداری از نیم قرن فعالیت ، در سال های اخیر با تحولاتی در حوزه دانش ذهن و مغز روبرو شده است اما برای تهیه نقشه مغز انسان راه طولانی پیش رو است.

 

دکتر تلخابی با اشاره به دستاوردهای دانش علوم شناختی در امر افزایش سرمایه شناختی  و ارتقا و توانبخشی  ذهن و تفکر در جامعه  خاطر نشان کرد: بهره گیری ازدانش علوم شناختی در حوزه آموزش و پرورش سبب ارتقای ذهن و مغز و تفکر و توجه می شود و با مدد این دانش می توان داده های موجود از ذهن را تجربه و تحلیل کرده و راهکارهای اصولی برای بهینه سازی آموزش ارائه داد.

 

دبیرکارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در بخشی دیگر از سخنانش خاطر نشان کرد: علوم شناختی علم سازو کار ذهن و مغز است و در حوزه های مختلف از جمله،  پزشکی ، روانشناسی، روانپزشکی ، اقتصاد ، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش دارای کاربردهای سازنده ای است و این دانش در زمینه ایجاد یک ساختار نظام مند آموزشی برای ارتقای  تفکر خلاق و فراشناخت، حل مسائل در سطح جامعه نقش مهمی برعهده دارد.

 

وی همچنین درباره تفکر و توجه  توام با شناخت گفت : تفکر خوب بدان معنا است که نسبت منطقی بین روش تفکر و موضوع و حوزه دانشی صورت بگیرد و برای آموزش تلفیقی و درهم تنیده به پرورش ، تفکر بین رشته ای نیاز است و با فعال سازی فرایندهای شناختی، زمینه تحقق یادگیری عمیق فراهم می شود.

نظر شما