انگیزه، بهبود مشارکت یادگیرندگان و آموزش مجازی

 

این مقاله یکی از مقالات مجموعه" آموزه های شناختی برای آموزش در دنیای مجازی" است.

 

یکی از شکایت های دانش آموزان و معلمان در دوره شیوع کرونا و آغاز آموزش های مجازی کاهش انگیزه است. دانش آموزان گاهی از ناتوانی در ارتباط برقرار کردن با شیوه های جدید آموزش و برآورده کردن انتظارات معلمان شکایت می کنند. همچنین، ما معلمان بسیاری از ابزارها یا راهکارهای قبلی خود برای انگیزه بخشی را خارج از دسترس می بینیم. به این منظور، در ادامه، به برخی از راهبردهایی که در این زمینه می تواند کمک‌ کننده باشد اشاره می شود.

 

  •  با مشارکت یادگیرندگان هدف های روشن تنظیم کنید.
    به واسطه تغییرات ناشی از همه گیری و خانه نشینی های اجباری، افراد ممکن است حالتی از گم گشتگی را تجربه کنند و برای مدتی اهداف خود را گم کنند. گم کردن هدف‌ها به کاهش انگیزه برای پیشبرد کار منجر می شود. بنابراین، به یادگیرندگان کمک کنید برای خود اهدافی انتخاب کنند و یا اهداف پیشین خود را یادآوری کنند. این اهداف را در سه دسته اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طبقه بندی کنید (هر فرد خودش باید این کار را انجام دهد. اگر دانش آموزان کوچک تر نمی توانند این کار را انجام دهند به آن ها کمک کنید).

 

همچنین، به طور خاص از یادگیرندگان بخواهید برای هر درس هدفی روشن برگزینند. برای مثال، یاد گرفتن جدول ضرب تا پایان ماه، توانایی نوشتن داستان های کوتاه و ... . از این طریق می توانید هدف های درس را با اهداف یادگیرندگان هماهنگ کنید. برای مثال، گفتن اینکه یادگیری دستور زبان می تواند در نوشتن داستان به آن ها کمک کند.

 

  •  راه رسیدن به هدف را نشان دهید.
    وقتی یادگیرندگان می دانند قرار است از کجا شروع کنند و به کجا برسند، توانایی آن ها برای حفظ انگیزه افزایش می یابد. برای کمک کردن به یادگیرندگان در این زمینه از مثال های شفاف استفاده کنید، با خودتان فکر کنید چطور می توانید بین مطالب مختلف ارتباط داستان وار برقرار کنید و چارچوبی معنادار بسازید تا دانش آموزان همواره چشم اندازی از اهداف یادگیری داشته باشند.

 

یک تجربه: پروژه یادگیری

خانم منتظری- معلم دینی پایه هفتم

 

"یکی از تکالیف بچه ها در این دوره، تهیه پادکستی با موضوع یکی از درس های کتاب بود. بچه ها پس از نوشتن متن پادکست، فایل های صوتی تمرین خود را برای من ارسال می کردند. با هم درباره جزییات متن و نحوه اجرا گفتگو می کردیم و بچه ها مجددا تمرین های خود را می فرستادند. هر کدام از پادکست ها که آماده می شد در کانال مدرسه قرار می دادم. این موضوع انگار باعث شد بچه هایی که پادکستشان هنوز آماده نشده بود، ترغیب شوند که زودتر کارشان را تکمیل کنند و بفرستند. فکر می کنم بازخورد مستمر و اینکه بچه ها احساس می کردند نتیجه زحمتشان دیده می شود، باعث شد که برای انجام این پروژه، انگیزه زیادی داشته باشند."

 

  • پاسخگو باشید و با یادگیرندگان ارتباط فعال برقرار کنید.
    اگر افراد برای آنچه انجام می دهند بازخورد مناسبی دریافت نکنند، علاقه خود را از دست می دهند. همواره به آنچه یادگیرندگان می گویند یا می پرسند واکنش مناسب نشان دهید و به آنچه انجام می دهند بازخوردهای مؤثر دهید، به طوری که آن ها گام بعدی فعالیت خود را بشناسند؛ از آنچه به درستی انجام داده اند و آنچه باید اصلاح کنند آگاه شوند. همچنین، یادگیری و پیشرفت یادگیرندگان را پیگیری کنید و به آن ها امکان دهید تا پیشنهاد دهند، سؤال بپرسند و واکنشی نشان دهند. برای مثال، از آن ها بپرسید از کدام قسمت درس بیشتر لذت بردند یا اینکه آیا موضوع درس با علایق آن ها ارتباط دارد یا نه؟

 

  •  مشارکت، همکاری و خلاقیت را تشویق کنید.
    مشارکت یادگیرندگان برای برخی معلمان به معنی هدر رفتن وقت کلاس است، مخصوصاً زمانی که اجبار برای تمام کردن درس و یا دوره آموزشی زیاد باشد. اما، در واقع اگر این کار صورت نگیرد، یادگیرندگان وقتشان را با بی انگیزگی هدر می دهند. بنابراین، لازم است طرح درس هایی طراحی کنید که برانگیزاننده مشارکت فعال یادگیرنده باشد. از ابزارهایی که به مشارکت یادگیرندگان در فضای مجازی کمک می کنند استفاده کنید.

 

  • از یادگیرندگان بخواهید تجربه ها و داستان های شخصی شان را به اشتراک بگذارند.
    هرچند این کار نباید اجباری باشد، اما افراد اغلب دوست دارند برخی تجربه های شخصی شان را بیان کنند. مراقب باشید همه کسانی که دوست دارند تجربه ای را بیان کنند فرصت چنین کاری را پیدا کنند. به کمک ابزارهایی مانند اسکای روم یا اسکایپ یا هر ابزار مشابهی می توانید فضایی فراهم کنید تا دانش آموزان اهدافشان و مسیری را که برای رسیدن به آن ها طراحی کرده اند با یک دیگر به اشتراک بگذارند.

 

  •  از دانش آموزان بخواهید در زمینه علاقه شان برای کلاس درس مجازی کاری انجام دهند.
    این کار می تواند شامل تهیه یک فایل صوتی، چند اسلاید یا یک فیلم کوتاه باشد. اگر یادگیرندگان را سرزنش نکنید، معمولاً به تدریج تمایل در انجام کارهای جدید و خلاقانه در آن ها رشد می کند. از دانش آموزان بخواهید کارشان را جایی ارائه دهند تا بتوانند با دیگران تعامل کنند.

 

منابع

 

https://en.unesco.org/sites/default/files/b1_en_motivating_learners_for_teachers.pdf