بیست و نهمین شماره فصلنامه مغز و شناخت حاوی تازه‌های دانش شناختی انتشار یافت

You are currently viewing بیست و نهمین شماره فصلنامه مغز و شناخت حاوی تازه‌های دانش شناختی انتشار یافت
۲ Views

بیست و نهمین شماره فصلنامه علمی، آموزشی و خبری مغز و شناخت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی حاوی تازه‌های دانش علوم شناختی انتشار یافت.

صفحه نخست این شماره از فصلنامه به عناوین” گشت و گذار در آزمایشگاه پرندگان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی”،” نگاهی به فیلم بیچارگان”و” پیش‌فرض‌های ذهنی و باورهای دینی: سایه‌ای بر شناخت انسان” اختصاص یافت و در صفحات داخلی موضوعات متنوع و جذاب از یافته های علمی درحوزه علوم شناختی منتشر شده است.

فصلنامه در این شماره با گشودن یک پرونده ویژه دیدگاه یکی از کارشناسان درباره رفتار پرندگان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

در این شماره گزارشی از تلاش چند جانبه برای پیشگیری از بروز زوال عقل در دوران سالمندی منتشر و نوشته شده است: سالمندی به زبان زیستی در واقع دوره‌ای است که فرآیند پیری سلولی آغاز شده و توانایی بدن برای بازسازی و ترمیم خود کاهش می‌یابد.

در این مطلب اضافه شده است: تعیین مرز سنی دقیق برای شروع این تغییرات در بدن وابستگی زیادی به شاخص‌های بهداشت، تغذیه، سلامت و شرایط فرهنگی و اجتماعی دارد.

در بخشی دیگر از این گزارش با اشاره به اینکه درحال حاضر تمام دنیا با چالش افزایش جمعیت سالمندی مواجه است و بر اساس پیش‌بینی کارشناسان جمعیت سالمندی درکشورمان در سال های آتی افزایش خواهد یافت،تاکید شده است: سلامت جسمی، اجتماعی، روانشناختی و استقلال فرد سالمند نیازمند یک برنامه جامع و چند بعدی است که برای ارتقای سلامت و رفاه سالمندان می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

در این شماره مطلبی در ارتباط با دنیای دیجیتال: سکوی پرتاب یا پرتگاه سقوط کارکردهای شناختی؟ منتشر و اضافه شده است: درجامعه مدرن ما دستگاه‌های دیجیتال و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به اجزای جدایی ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و عمیقا با فعالیت‌های روانه ما در هم تنیده‌اند، این فناوری‌ها بدون شک راحتی، ارتباط و سرعت را به ارمغان آورده و زندگی ما را آسان‌تر و کارآمدتر کرده‌اند، با این حال تاثیر منفی آنها برعملکرد مغز و توانایی‌های شناختی قابل چشم پوشی نیست.

معرفی دو کتاب: برداشتی کاربردی از یافته های علمی برای زندگی روزمره و درباره اندیشیدن، مستندی درباره کم توجهی پیش فعالی، مقالاتی درخصوص” به خودت درآینه نگاه کن”،” پژوهشگران علوم اعصاب چطور حافظه فعّال را مطالعه می کنند” و نیز یادداشتی درخصوص استعاره عصر رسانه‌های جمعی برای تغییر رفتار مصرف‌کننده ” از جمله دیگر مطالب جذّاب و متنوع این شماره فصلنامه ۳۲ صفحه‌ای است.

مخاطبان می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی درصفحه انتشارات، فیلد فصلنامه آنها را مطالعه کنند.

فصلنامه علمی،آموزشی و خبری مغز و شناخت به صاحب امتیازی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید