پیشرفت و توسعه علوم و فناوری های شناختی، کم و بیش همچون سایر علوم، حاصل ترکیبی متناسب از پژوهشهای بنیادی و کاربردی است. شاید بتوان مسئله اصلی و مرکزی این حوزه را شناخت کامل مغز-ذهن همراه با کارکردهای آن دانست. در واقع به نظر میرسد دست یافتن به راه حل ها و ابزارهای شناخت-محورِ جامع و مانع تابعی از میزان دانش ما از ساختار و عملکرد مغز-ذهن است. اما تا رسیدن به این نقطه آرمانی، که دور مینماید، میتوان و باید، همراه با تحقیقات بنیادی و توسعه فناوری، با استفاده از دانش و فناوریهای موجود به ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه همت گمارد، زیرا بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی ریشه های شناختی داشته و آسیبهای محیطی مخرب نیز با تحت تاثیر قرار دادن قابلیتهای شناختی، همه ی شئون زندگی افراد و جامعه را تحت تاثیر قرار میدهند. از این رو ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی سیاستها و اولویتهای کلان خود در تحقیقات بنیادی و کاربردی به همراه توسعه فناوری را در بازه سالهای ۱۳۹۲-۱۳۹۶در چارچوب اهداف چهار گانه شناخت مغز و ذهن، ارتقا و بازتوانی قابلیتهای شناختی، کاهش اثرات آسیبها و مخاطرات محیطی و اجتماعی بر قابلیتهای شناختی و توسعه فناوریهای شناختی جهت ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه را در چهار دسته مطالعات کاربردی، مطالعات پایه؛ توسعه فناوری و توسعه زیر ساخت به شرح زیر تعریف می کند.
لازم به ذکر است که اولویتهای منتخب و جزئیات آن برای هر فراخوان متناسب با نیازها و پیشرفتهای صورت گرفته در چارچوب اولویتهای کلان زیر تعریف می شود. جهت مشاهدهی اولویتهای هر فراخوان به (لینک) مراجعه فرمایید.