چهل طرح تحقیقاتی حوزه علوم شناختی امسال تحت پوشش چتر حمایتی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرارگرفت

You are currently viewing چهل طرح تحقیقاتی حوزه علوم شناختی امسال تحت پوشش چتر حمایتی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرارگرفت
۲۳ Views

با هدف توسعه فناوری و خدمات شناختی چهل طرح تحقیقاتی از ۲۷ مرکز علمی و دانشگاهی در سال جاری تحت پوشش چتر حمایتی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرارگرفت.

این طرح های تحقیقاتی در زمینه‌های مدل‌سازی، هوش مصنوعی، توانبخشی شناختی، فناوری شناختی، داده کاوی اجتماعی با رویکرد شناختی، ارزیابی شناختی، مدیریت و اقتصاد شناختی، نگاشت مغز، علوم اعصاب شناختی و فلسفه ذهن مورد تصویب قرارگرفتند.

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای ترویج و ارتقای دانش درحوزه های علوم شناختی و فنآورانه و نیز پیشبرد اجرای طرح های تحقیقاتی، درحال حاضر با بیش از دو هزار تن از اساتید، محققان و متخصصان در بیش از یکصد مرکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی در استان های مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد.

این ستاد در راستای اهداف و سیاست های راهبردی تلاش دارد با حمایت از طرح های پژوهشی فنآورانه و استفاده از امکانات و ظرفیت های داخلی، فرصت های لازم برای ترویج و توسعه دانش علوم شناختی در کشور را فراهم کند و با تامین نیازهای این حوزه، زمینه دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی ها حاصل شود.

در سال های اخیر بواسطه فراخوان های متعدد ستاد بیش از ۴۰۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مختلف علوم شناختی تحت پوشش چتر حمایتی این ستاد قرار گرفتند که بیش از دویست طرح به اتمام رسید و به همین تعداد طرح دیگر با پیشرفت های قابل توجه درحال اجرا است.

ساخت انواع دستگاه های تصویربرداری مغز، ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستآورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فناوری های شناختی درکشور بشمار می‌آید.

تشکیل هسته های پژوهشی در حوزه های علوم شناختی یکی دیگر از اقدامات و فعالیت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به منظور تربیت نیروی مجرب و متخصص بشمار می آید، بطوری که تاکنون بیش از۲۰ هسته پژوهشی درحوزه های علوم و فناوری های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی درسطح کشور تشکیل و فعال شده است.

توجه به حوزه های سلامت و سرمایه شناختی و آموزش و پرورش شناختی از جمله اولویت سیاست های ستاد است و رویکرد ستاد بهره گیری و بهره مندی از دستاوردهای علوم و فناوری های شناختی برای ارتقا و افزایش توانمندی مهارت های شناختی در سطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه های شناختی در نظام آموزشی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید