با هدف افزایش ارزش های مطلوب دردامنه شناخت کاربر و عملکرد محصولات ، اولین نشست هم اندیشی تشکیل انجمن طراحان محصولات شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار شد.
در این نشست چند تن از کارشناسان این ستاد و متخصصان با اشاره به اینکه کاربر بعنوان مهمترین عامل در فرایند طراحی شناخته می شود و شناخت و پیشبینی نیازهای وی درطراحی محصول امری ضروری است، گفتند : طراحان در بخشها و ابعاد مختلف فرایند طراحی به روشهای مختلف به مطالعه ویژگیهای فیزیکی و روانی کاربران میپردازند تا بواسطه آن ضمن تشخیص نیازهای واقعی، پاسخی مناسب را در قالب محصول و خدمات ارایه نمایند.
به اعتقاد این کارشناسان طراحی محصول به عنوان یک عامل قدرتمند و متمایز کننده در بازار شناخته میشود و یکی از مشاغلی که طراحان و به ویژه طراحان شناختی میتوانند در آن ایفای نقشی تأثیرگذار داشته باشند، طراحی محصول است .
به باور این کارشناسان ، طراحان شناختی قادرند در فرایند گسترده مدیریت تحقیق و توسعه طراحی تحول ایفای نقش کنند و شرایط پایداری را در طراحی ، تولید و عرصه محصول به بازار فراهم آورند.