کتاب طراحی برای افراد مبتلا به دمانس” تعاملات و نوآوری ها” به سفارش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ترجمه و انتشار یافت

You are currently viewing کتاب طراحی برای افراد مبتلا به دمانس” تعاملات و نوآوری ها” به سفارش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ترجمه و انتشار یافت
۳۹۰ Views

کتاب طراحی برای افراد مبتلا به دمانس” تعاملات و نوآوری ها” درپنج بخش و ۱۰ مطالعه موردی به سفارش ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی ترجمه و راهی بازار نشر شد.

درمقدمه این کتاب یکی از پیامدهای پدیده سالمندی جمعیت افزایش بیماری های عصبی و نورودژنراتیو یاد شده که بیماری دمانس شایع ترین آنها به حساب می آید.

مهم ترین چالش های بیماری دمانس تاثیر آن بر مغز و کارکردهای شناختی افراد است . این بیماری یک اختلال تحلیل برنده و پیش رونده سیستم عصبی مرکزی ( مغز) انسان که باعث زوال قوای عقلانی می شود. بیماری دمانس نوعی اختلال مغزی است که در آن آسیب دیدگی سلول های مغز باعث بروز اختلال در حافظه ، تفکر و رفتار فرد و به ویژه ضعف درکارکردهای شناختی می شود.

در این کتاب از علایم شایع این بیماری از دست رفتن تدریجی و مداوم عملکردهای مغز است که می تواند بر روی صحبت کردن ، فکر کردن و انجام فعالیت های روزانه تاثیر بگذارد. شایع ترین علایم این بیماری از دست رفتن حافظه و فراموش کردن چیزهایی است که در فاصله زمانی نه چندان دور فراگرفته اند.

مترجم در بخشی دیگر از نوشتار خود می افزاید: بسیاری از تحقیقات نشان داده که نه تنها بیماران ، بلکه اعضای فامیل که وظیفه مراقبت از این نوع بیماران را برعهده دارند به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.در بسیاری از مطالعات مرتبط با این حوزه مراقبین این نوع بیماری را قربانیان مخفی نامیده اند مراقبت از بیماران مبتلا به دمانس طیف وسیعی از نیازهای مختلف جسمی ، عاطفی و مالی را تحت الشعاع قرار می دهد که ناشی از تخریب پیش رونده و غیر قابل کنترل ذهن بیمار است.

کتاب “طراحی برای افراد مبتلا به دمانس”تعاملات و نوآوری ها” نوشته” امانوئل تسکلوو و جان کیدی” توسط دکتر “شقایق چیت ساز” عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی علوم شناختی ترجمه و از سوی موسسه انتشاراتی”ارجمند” چاپ و منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید