محققان بین المللی معتقدند حمایت و سرمایه گذاری دو فاکتورمهم درامرترویج و توسعه علوم شناختی درمراکزعلمی و تحقیقاتی ایران است.

به اعتقاد محققان بین المللی زمینه های رشد و ارتقای دانش و تحقیقات علمی درسال های اخیر به رغم هیاهو وجنجال های محافل مختلف بیگانه مبنی برفرار مغزها از ایران ، بطور چشمگیری در فضاهای تخصصی و دانشگاهی ایران گسترش یافته و این امر نشانگر حمایت ، سرمایه گذاری و نقش آفرینی نهادها و ستادهای توسعه علوم و فن آوری ها درایران است.

محققان بین المللی که به تازگی از مراکز دانش بنیان و تحقیقاتی کشورمان بازدید و با مسوولان ایران گفت و گو کرده اند بر این باورند که رشد علمی و دانش در ایران در مقایسه با سایر کشورها بویژه کشورهای منطقه درجایگاه برتری قرار دارد و اساتید و دانشمندان ایرانی از چهره های موفق در حوزه های تخصصی و علوم شناختی شناخته می شوند.

مختصصان بین المللی حوزه های علوم شناختی و علوم اعصاب ،فعالیت های محققان و متخصصان ایران در ارتباط با پروژه های علمی را چشمگیر توصیف می کنند و حمایت و سرمایه گذاری برای ارتقای دانش و گسترش آن درجامعه ایران را گامی درمسیر پیشرفت و دستیابی به خلاقیت ها ، ابداعات و راهکارهای مناسب برای درمان و مقابله با بیماری ها می دانند.

رشد فزاینده دانش وتحقیقات علمی درایران سبب علاقه مندی متخصصان و محققان بین المللی برای گسترش و تقویت همکاری ها با همتایان ایرانی شده است بطوریکه آنان در جریان بازدید ها و گفت و گوهای خود ، با اذعان به دانش و تجارب بالای اساتید و دانش پژوهان ایرانی، خواستار بهره گیری از ذخایر علمی کشورمان شده اند.

پروفسور "دنیس ولاکیوس " عضو ارشد مرکز درمانی "ملبورن " استرالیا ، تلاش های اساتید ، محققان و دست اندرکاران حوزه های علوم شناختی و تحقیقاتی دریافتن راهکارها و شیوه های درمان موثر بیماری ها را قابل ستایش خواند و خواستار همکاری و تبادل تجربیات با محققان ایرانی برای اجرای طرح های مشترک تحقیقاتی در حوزه های مرتبط با علوم شناختی شد.

پروفسور" فابریک والیوس "مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه "پیکاردی ژول ورن " فرانسه نیزاز دیگر محققان بین المللی ، گسترش همکاری ها با اساتید ایرانی درحوزه های علوم شناختی را طلب کرد و توان مندی ها و دانش مختصصان ایرانی درزمینه های علوم شناختی و درمان بیماری ها با استفاده از شیوه های علمی را بیانگر توجه وافر به ارتقای دانش علمی درایران دانست.

رشد چشمگیر دانش و تحقیقات در ایران به رغم تبلیغات و جنجال های خصمانه بیگانگان درارتباط با فرارمغزها و افت دانش در کشورمان ،موجب شده است تا این محقق فرانسوی با رد موضع گیری های ناعادلانه درارتباط با سطح دانش علمی درایران، ایجاد یک شبکه مشترک از اساتید ایرانی و فرانسوی برای همکاری دراجرای پروژه های تحقیقاتی و کلینیکی در درمان بیماری ها را فرصتی مناسب برای بهره مندی از دانش محققان ایرانی یاد کند.

موفقیت ها و دستاوردهای دانشمندان و محققان ایرانی بویژه درحوزه های علوم شناختی و علوم اعصاب که با بازتاب گسترده ای در محافل علمی و تحقیقاتی درسطح جهان روبرو شده است ،تمایل برای استفاده از دانش ، تجارب و یافته های متخصصان ایرانی را میان صاحبنظران علمی افزایش داده و انتشار مقالات و ایده ها اساتید ایرانی درسطح مراکز آکادمیک و مجلات تخصصی بر دامنه و گستره بهره گیری از این دانش افزوده است.

دکتر "کارلوس توماس " نماینده سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل سطح علمی دانش محققان و پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشورمان درحوزه های مرتبط با علوم شناختی را تحسین برانگیز توصیف و بر توسعه و تعمیق همکاری های مشترک و بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های مراکز علمی ایران تاکید کرد.

محقق برزیلی با مثبت ارزیابی کردن حمایت و سرمایه گذاری نهادها و مراکز ایرانی بویژه ستاد توسعه علوم و فن آوری ها شناختی برای توسعه و گسترش علوم شناختی درایران را نشانه شکوفایی استعدادها و یک آینده نگری مثبت درجامعه علمی ایران خواند.

در این میان اساتید ایرانی نیز اعتقاد دارند که ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی از حامیان اصلی رشد علمی در حوزه های گوناگون ازجمله علوم اعصاب ، فن آوری ها و تقویت همکاری های متقابل بین المللی است که با بهره گیری از شیوه های پیشرفته در تسهیل راه های پیشگیری و درمان بیماری مرتبط با حوزه علوم شناختی گام بر می دارد.

دکتر عباس حق پرست می گوید" سازمان جهانی تحقیقات مغز و اعصاب که کانونی برای ترویج و تحقیق طرح های پژوهشی در حوزه علوم اعصاب شناختی است تاکنون نشست های تخصصی ، تئوری و علمی با حضور متخصصان ایرانی و خارجی در ایران برگزار کرد که این اقدام خود نشانگر رشد فزاینده دانش و تحقیقات در کشورمان است.

در میان مراکز حامی رشد و ارتقای دانش در جامعه ایران ، ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی نقش راهبردی درقبال ترویج و گسترش علوم شناختی و علوم اعصاب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دراین حوزه و نیز کاهش هزینه های درمان و بی نیازساختن کشور از وابستگی ایفا می کند.

مدیر کارگروه ایمپلنت های مغزی بر این بارو است که با حمایت های ستاد علوم شناختی ، ایران در زمره ۲۵ کشور برتر و فعال در حوزه ایمپلنت های مغزی قرار دارد و به اعتقاد مشاور ارشد ستاد علوم شناختی ،ایران جایگاه شانزدهم دانش هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده است.

ستاد علوم شناختی می کوشد با فراهم کردن فرصت ها و بسترهای لازم ، زمینه را برای آشنایی هرچه بیشتر نسل های جوان با حوزه های علم شناختی و علوم اعصاب در کشور فراهم آورد و آینده روشنی را برای گسترش رشته های علوم شناختی در جامعه رقم زند و نسل های جوان ، نخبگان ، محققان و دانش پژوهان قادر باشند با برخورداری از حمایت های این ستاد، راهکارهای مناسب و موثر برای اجرای پروژه های تحقیقاتی، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها ارایه دهند، تا ازاین طریق جایگاه جامعه علمی ایران درنزد محافل تخصصی، درمانی وتحقیقاتی بین المللی همچنان درنقطه اوج وشکوفایی باقی ماند.