معرفی فعالیت های نسل سوم ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با تمرکز بر نمایشگاه های برگزار شده

 

            حمایت ستاد از حضور شرکت‌های فعال در نمایشگاه‌های تخصصی مرتبط

همان‌طور که می‌دانید، درحال حاضر در نسل سوم فعالیت‌های ستاد هستیم. در فاز اول، توجه ما بیشتر معطوف به زیرساخت‌های علمی و فنی کشور در حوزه علوم شناختی بود. اقداماتی از قبیل تدوین سرفصل‌ها، راه‌اندازی مراکز پژوهشی، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و …. در دوره دوم، ضمن پیگیری اقدامات قبل، فعالیت‌ها بر کاربردی‌سازی‌ پژوهش‌ها و تجهیز مراکز تحقیقاتی و توسعه فناوری متمرکز بود. اکنون در نسل سوم که حدوداً از سال ۱۴۰۰ شروع شده ؛ علاوه بر تثبیت و تسهیل مجموعه فعالیت‎های قبلی، با توجه به بلوغ نسبی سطح محصولات شناختی، موضوع تجاری‌سازی فناوری‌ها و ورود محصولات و خدمات شناختی به بازار و ارتباط آن ها با جامعه به عنوان اصلی‌ترین سیاست ستاد در دستور کار قرار گرفته است.

 

بر اساس این رویکرد، کارگروه توسعه زیست بوم شناختی در ستاد تشکیل شد. ضوابط و آیین نامه‎های حمایتی برای توسعه کسب و کارها و تجاری‌سازی فناوری‌های شناختی تنظیم و اجرایی شدند و این حمایت‌ها در قالب دو گروه اصلی حمایت‌های توانمندسازی و تسهیلات و سرمایه‌گذاری شکل گرفت. در بخش توانمندسازی، حمایت ها حول تسهیل ورود شرکت‌ها و محصولات به بازار ارائه می‌گردد. یکی از این حمایت‌ها، فراهم کردن امکان حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی است.

 

تاکنون، فعالیت شرکت‌های متقاضی در نمایشگاه‌ها، در قالب دو ساختار اجرا شده است: حضور مستقل شرکت و حضور به عنوان بخشی از پاویون ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی. کمک هزینه ارائه شده، بالغ بر ۷۰ ٪ هزینه فضا و غرفه‌سازی و ۵۰٪ هزینه ارسال و ایاب و ذهاب نمایندگان شرکت‌ها به شهر محل نمایشگاه را پوشش داده است.

 

نمایشگاه های برگزار شده تاکنون

همان‌طور که اشاره شد، برپایی این پاویون‎ها در نمایشگاه‌های داخل و خارج از استان تهران، علاوه بر حمایت از توسعه بازار شرکت‌ها، اهدافی از قبیل معرفی دستاوردهای ستاد در حوزه محصولات و خدمات شناختی و همینطور توسعه ارتباطات با سایر نهادهای ملی و استانی را هم در‌بر می‌گرفت.

 

اولین پاویون ستاد در بهمن ماه سال گذشته در نمایشگاه تخصصی مادر و کودک شهر اصفهان برگزار شد. در این نمایشگاه از حضور شرکت‌های تولید کننده بازی‌ها و آزمون های شناختی حمایت شد. در ادامه، این پاویون‌ها در نمایشگاه‌های مختلفی از قبیل اینوتکس تهران، مادر و کودک مشهد، فناوری‌های هایتک شیراز، تجهیزات پزشکی مشهد، آبادایران در تهران، تجهیزات پزشکی اهواز و …. خوشبختانه می توانیم بگوییم که اقدامات انجام شده، بازخوردهای مثبتی هم دربرداشته است.

 

متقاضیان چطور می توانند از این حمایت بهره مند شوند؟

نمایشگاه‌ها بر اساس حوزه تخصصی مرتبط با فعالیت های ستاد انتخاب می‌شوند. حضور در نمایشگاه در برخی موارد به تصمیم ستاد و در برخی دیگر به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ریزی می شود.

 

پس از تایید یک نمایشگاه برای برپایی پاویون ستاد، فراخوانی برای حضور شرکت‌های مرتبط از طریق شبکه‌های اجتماعی و خبری ستاد منتشر شده و ثبت‌نام متقاضیان انجام می‌شود. پس از ارزیابی محصولات و خدمات شرکت، بر اساس سطح تخصصی و البته زمان ثبت‌نام (با توجه به محدودیت فضای پاویون) تعدادی از شرکت‌ها برای حضور در پاویون انتخاب می‌شوند.علاوه بر اینکه این برنامه‌ها کماکان ادامه دارد و در سال های آینده هم پیگیری خواهد شد، ما سعی خواهیم کرد که هم کیفیت و هم کمیت حضور ستاد در نمایشگاه‌های مختلف را افزایش دهیم. امیدواریم در سال‌های آتی حضور و معرفی تعداد بیشتری از شرکت‌ها را در تعداد بیشتری از نمایشگاه‌های تخصصی کشور تسهیلگری کنیم. انتظار ما این است که این امر با ارتباطات بهتری که در مناطق مختلف کشور می‌گیریم، حتما میسر شود.

 

 

ردیف

عنوان نمایشگاه

تاریخ برگزاری

محل برگزاری

۱

اولین نمایشگاه فناوری‎ها، محصولات محرومیت‎زدا- (آبادیران)

۲۳ الی ۲۵ خرداد

تهران- مصلی امام خمینی

۲

نمایشگاه محصولات دانش‎بنیان و فناوری‌های پیشرفته ایران- (هایتک اکسپو ۱۴۰۲)

۱۶ الی ۱۹ مهر

شیراز- نمایشگاه بین المللی

۳

هجدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، تجهیزات کلینیکی و صنایع وابسته

۱۷ الی ۲۰ آبان

مشهد- نمایشگاه بین المللی

۴

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی فناوری نانو

۱۳ الی ۱۶ آبان

تهران- نمایشگاه بین المللی

۵

پنجمین نمایشگاه تخصصی مادر، کودک و نوجوان، سیسمونی و اسباب‎بازی

۱۶ الی ۱۹ آذر

مشهد- نمایشگاه بین المللی

۶

هجدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، تجهیزات کلینیکی و صنایع وابسته

۲۸ آذر ۱ دی

اهواز- نمایشگاه بین المللی

۷

دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی

۶ الی ۸ دی ماه

تهران- دانشگاه شهید بهشتی

۸

اولین نمایشگاه بازی‌های شناختی

۱۱ الی ۲۱ بهمن

تهران- باغ کتاب- پردیس مغز من