رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار یک جهش تازه و مبتکرانه علمی و ورود به فصل تازه‌ای از فعالیت ‌های نوآورانه در مراکز و محیط‌های علمی-دانشگاهی شدند

You are currently viewing رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار یک جهش تازه و مبتکرانه علمی و ورود به فصل تازه‌ای از فعالیت ‌های نوآورانه در مراکز و محیط‌های علمی-دانشگاهی شدند
۲۹۸ Views

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، خواستار یک جهش تازه و مبتکرانه علمی و ورود به فصل تازه‌ای از فعالیت‌های نوآورانه در مراکز و محیط‌های علمی-دانشگاهی شدند.

ایشان با اشاره به آغاز یک جهش علمی و تحرک و جوشش پرثمر در محیط‌های دانشگاهی در حدود ۲ دهه قبل، گفتند: افزایش سرعت رشد علمی کشور و رسیدن آن به ۱۲ برابر متوسط سرعت رشد جهانی، از نتایج مبارک آن حرکت بود و اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی-دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه‌ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.

مقام معظم رهبری تحرک علمی برخی کشورهای منطقه را پس از مشاهده پیشرفت‌ علمی ایران یادآور شدند و افزودند: نباید به نتایج حرکت قبلی مغرور شویم و از مسابقه علمی جاری در دنیا عقب بمانیم؛ چرا که با وجود همه پیشرفت‌ها، هنوز از لحاظ دانش و علم عقب هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان امیرمومنان(ع) درباره قدرت علم، گفتند: «العلمُ سلطان»؛ بنابراین اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف دنیا مصون بماند، باید برای پیشرفت‌های علمی به جد تلاش کنیم.

ایشان آینده کشور را روشن و امیدبخش خواندند اما افزودند: تجربه به ما می‌گوید باید از فرصت موجود کنونی حداکثر استفاده را بکنیم و با تکیه بر اراده و توان و زیرساخت‌های موجود در کشور، شیب صعودی پیش‌رو را با قوت پشت سر بگذاریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علم را مانند همه دارایی‌ها، مسئولیت‌آور دانستند و افزودند: هرکسی در هر دانشی نخبه می‌شود و به رتبه‌ای دست می‌یابد، هم از آن دانش و هم از اعتباری که به واسطه آن دانش در جامعه بدست می‌آورد، باید در جهت خدمت به مردم استفاده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هدف اصلی از تولید مقالات علمی و پژوهشی و پایان‌نامه‌ها کمک به حل مسائل کشور باشد، افزودند: بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بین‌المللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهش‌های علمی قوی دارای راه‌حل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامه ‌ای و یادداشت ‌های باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید