معاون علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور :  فناوری‌های شناختی توسعه دهنده فناوری هوش مصنوعی است

You are currently viewing معاون علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور :  فناوری‌های شناختی توسعه دهنده فناوری هوش مصنوعی است
۸۴ Views

دکتر”روح الله دهقانی فیروز آبادی” معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوردر مراسم گشایش دهمین همایش بین المللی علوم شناختی ، پیوند هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی را آینده ساز و فناوری شناختی را توسعه دهنده مسیر فناوری هوش مصنوعی عنوان کرد.

وی دراین مراسم با حضور دکتر سید محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ، اساتید ، محققان ، پژوهشگران و فناوران عرصه علوم شناختی در دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه ذات و فطرت انسانی برگرفته از ذات پروردگار است، گفت: یکی از صفات مهم پروردگار آفرینندگی و آفرینش است. خداوند آفریننده، پرورنده و خلاق است و این صفات در بشر نیز ظهور و بروز یافته است.

وی با بیان این‌که بشر به واسطه بهره مندی از قوه عقل و توانمندی در محاسبات، موفق شده ابزارهای عقلی، محاسباتی و پردازشی بسیار خوبی بسارد، عنوان کرد: توسعه ابزارهای پردازشی مثل کامپیوترها و دیگر تجهیزات نمونه هایی از تلاش بشر برای دسترسی به قدرت عقل است، در نقطه مقابل مفاهیم دیگری همچون شهود و ادراک وجود دارند که محاسبه گرانه نیستند و شناختی هستند و این مفاهیم را با هیچ ماشین محاسبه گری نمی شود اندازه‌گیری کرد .

دهقانی با بیان اینکه عقل و قلب ریشه در شبکه اعصاب و مغز انسان دارند، عنوان کرد: آنچه که انسان را با سایر موجودات متمایز می‌سازد، شبکه اعصاب و مغز است. شناخت کارکردهای مغز و شبکه عصبی، همیشه برای انسان ایده آفرین و الهام بخش بوده و بر اساس مطالعه شبکه های عصبی به دستاوردهای خوبی رسیده است.

وی با بیان این که فناوری شناختی در تمامی حوزه‌های بشری از جمله حکمرانی، مدیریت جامعه، آموزش و پرورش ، سلامت و صنعت نقش آفرین است، ادامه داد: انسان امروز اگر بتواند به اندازه ای که در حوزه پردازش و محاسبات موفقیت کسب کرده ، در حوزه شناختی نیز به توفیقات چشمگیری نایل شود ، پازل تحول تکمیل خواهد شد.

دهقانی با اشاره به اینکه اگرچه حوزه هوش مصنوعی که امروز با شدت و شتاب بالایی در حال توسعه است، در نقطه‌ای به حد متوقف شدن خواهد رسید ، گفت: پرتابگر و شتابدهنده برای ادامه راه هوش مصنوعی، فناوری های شناختی است. بنابراین مرحله بعدی هوش مصنوعی، اضافه شدن مفاهیم علوم و فناوری های شناختی به این فناوری است.

وی با اشاره به این‌که ترکیب هوش مصنوعی با علوم و فناوری های شناختی انسان امروز را به یک انسان برخوردار از ابزار شهود و ادراک کامل ارتقا می‌دهد و مفهوم هوش انسانی را تحول می‌بخشد، افزود: ترکیب این دو حوزه از انسان یک ابر انسان خواهد ساخت؛ معتقدم اگر دو تا روند در دنیا وجود داشته باشند که مهم ترین روندهای عالم برای توسعه علم و فناوری باشند در درجه اول در حال حاضر علوم و فناوری های شناختی و در درجه بعدی حوزه هوش مصنوعی است.

دهقانی با بیان این‌که ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در سه نسل فعالیت خود، توسعه این فناوری و علوم مرتبط را در اهداف و سیاست های خود دار شده است، افزود: ستاد در نسل اول فعالیت‌ هایش موفق شده است مفاهیم را ترویج دهد، دانشگاه ها را با این حوزه آشنا کند، استادان و دانشجویانی تربیت شوند تا دانش این حوزه رشد پیدا کند. در نسل دوم خود، سعی کرده که ابزارهای توسعه‌ای و زیرساختی را آماده کند که امروز به لطف خدا ابزارهای زیرساختی نسبتاً خوبی در این حوزه داریم.

معاون علمی رییس‌جمهور تصریح کرد: در برنامه های ستاد توسعه فناوری های علمی فناوری های شناختی، چهارگانه ایجاد مرکز ملی آفرینش‌های فناوری شناختی که با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران در جریان است، همچنین مرکز داده با همکاری وزارت علوم و دانشگاه شهید بهشتی در مسیر تحقق قرار دارد. نخستین مرکز ملی نخستی سانان و آزمایشگاه مغز نیز در مسیر اجرایی شدن هستند و به نظر می‌رسد با تکمیل این چهار زیرساخت مهم ، بتوانیم دستاوردهای حوزه علوم شناختی را وارد اقتصاد، حکمرانی، آموزش و پرورش و نقش آفرین کردن مردم داشته باشیم.

دهمین همایش بین المللی دو سالانه علوم شناختی توسط موسسه آموزش عالی علوم شناختی و با همکاری و مشارکت دانشگاه تربیت مدرس و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و تعدادی از دانشگاه ها و مراکز علمی – پژوهشی کشور طی سه روز  ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است.

دهمین همایش دارای سه محور اصلی شامل روانشناسی و شناخت، علوم اعصاب و فناوری های عصب شناختی است. موضوعات زیر مجموعه محور روانشناسی و شناخت شامل آموزش و پرورش شناختی، ارزیابی شناختی، بازتوانی شناختی، رسانه و شناخت، روانشناسی شناختی، زبانشناسی شناختی، شناخت اجتماعی، طراحی و شناخت و فلسفه ذهن، هستند.

موضوعات زیر مجموعه محور علوم اعصاب شامل تحریک مغزی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب شناختی بالینی، نقشه برداری مغز و تصویربرداری عصبی و محور فناوری های عصب شناختی در برگیرنده علوم اعصاب و علوم اجتماعی محاسباتی، مدلسازی شناختی و هوش مصنوعی، واسط مغز، رایانه و فناوری عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید