دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی : تامین نیروی انسانی متخصص و زمینه سازی برای تولید و توسعه فناوری های شناختی از اهداف همکاری با هسته های پژوهشی است

You are currently viewing دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی : تامین نیروی انسانی متخصص  و زمینه سازی برای تولید و توسعه  فناوری های شناختی از اهداف همکاری با هسته های پژوهشی است
۳۸۸ Views

دکتر” سید محمد مهدوی ” دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تربیت و تامین نیروی متخصص در طراز بین المللی زیر نظر اساتید برجسته کشور ، توسعه و گسترش زیرساخت ها و ورود فناوری ها و ابزارهای شناختی به بازار خدمات را از اهم اهداف در همکاری با هسته های پژوهشی در مراکز علمی و دانشگاهی عنوان کرد.

وی درنشست تشریح” فرایند های و سازکارهای حمایت از شکل گیری هسته های پژوهشی در مراکز علمی و دانشگاهی با شرکت جمعی ازاعضای هسته های پژوهشی ، محققان و متخصصان رشته های مختلف فنی و تخصصی و مدیران و کارشناسان این ستاد در تهران گفت : ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تلاش می کند تعامل، گفت و گو و همکاری با مراکز علمی ، دانشگاهی و تحقیقاتی برای توسعه و ارتقای علوم شناختی و توسعه فناوری ها در این حوزه افزایش یابد.

وی با برشمردن فعالیت ها و تشریح اهداف ستاد برای ترویج علوم شناختی و حمایت از توسعه و رونق کسب و کار ها در بازار اکو سیستم شناختی ، تعمیق و تحکیم همکاری ها با اساتید، محققان ، پژوهشگران برای فعالیت های تحقیقاتی در حوزه های شناختی را از اولویت برنامه های ستاد توسعه علوم شناختی قلمداد کرد.

و با بیان اینکه با تلاش و اقدامات این ستاد “بیست هسته پژوهشی ” در حوزه های مرتبط با علوم شناختی درمراکز علمی و دانشگاهی درسطح کشور تشکیل و فعال شده است، اعلام کرد: در راستای اهداف و برنامه های ستاد توسعه علوم و فناوری های شتاختی در سال جاری، تشکیل حداقل پانزده هسته شناختی دیگر نیز در مراکز دانشگاهی در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار دارد.

دکتر مهدوی برخورداری از امکانات ، ظرفیت و پتانسیل های موجود در سطح مراکز علمی و دانشگاهی را از مزایای مهم این مراکز یاد کرد و اظهار داشت : توسعه و گسترش فعالیت های پژوهشی نیازمند همکاری های مشترک محققان ، اساتید و پژوهشگران می باشد و ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در تحقق این هدف، همواره آماده ارائه حمایت های لازم است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در بخشی دیگر از سخنانش حمایت های گسترده از محققان، پژوهشگران و اساتید برای اجرای طرح های فن آورانه و تخصصی در حوزه های شناختی و رونق کسب و کار در حوزه اکوسیستم شناختی و ورود محصولات فن آورانه به بازار را از سیاست های راهبردی ستاد بر شمرد و گفت :در ادامه برنامه هسته های پژوهشی ، از ورود محصولات و خدمات به بازار مصرف، بطورجدی حمایت می شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی همچنین یادآورشد: این ستاد علاوه بر تلاش برای رونق اکوسیستم و بازارکسب و کار ها در حوزه شناختی در راستای تامین نیازهای مراکز تحقیقاتی، علمی و درمانی به ابزارها و دستگاه های تخصصی، بخشی از اعتبارات این ستاد نیز سالانه برای حمایت ازتجهیز مراکز آزمایشگاهی در دانشگاه ها، چاپ مقالات علمی و انتشار کتب در حوزه های علوم شناختی اختصاص دارد.

وی همچنین اظهار داشت : ستاد با این حرکت انتظار دارد که تعداد یاران خود را در توسعه علوم و فناوری های شناختی در کشور گسترش دهد و یک خانواده خبره و دغدغه مند از اساتید برجسته دانشجویان علاقمند و کوشا برای حل مسائلی که با رویکرد شناختی پاسخ های بهتری می توانند داشته باشند ، ایجاد نماید.
دکتر مهدوی می افزاید: از آنجایی که هریک ز هسته های پژوهشی ، سال ها دغدغه اساتید برجسته کشور بوده و ستاد نقش حمایتی و شتاب دهنده به روندهای توسعه ای موجود را دارد ، به هیچ وجه احساس کارفرمایی و سفارش دهنده پروژه ها ی پژوهشی به هسته ها را نخواهد داشت.

وی اضافه کرد:ستاد انتظار دارد هریک از هسته ها به عنوان بازوی پیش برنده علوم و فناوری های شناختی در حوزه مرتبط خود در کشور، عاملیت داشته و نقش ایفا کند و سیاست های توسعه علم ، فناوری و نوآوری در حوزه مرتبط را پیشنهاد دهند.

در ادامه این نشست فرایند های اجرای برنامه های حمایتی از هسته های پژوهشی ، دستاوردها و انتظارات، تربیت نیروی انسانی ، ترویج و جریان سازی ، تشکیل تیم های تحقیقاتی و شبکه های ارتباطی ، نحوه همکاری بین رشته ای و نیز تعاملات ملی و بین المللی و کارکردهای هسته های پژوهشی و همچنین پایداری و متنوع سازی منابع مالی مورد نیاز هسته های پژوهشی ، توانمند سازی و تجاری سازی محصولات و خدمات شناختی توسط کارشناسان این ستاد تشریح و راهکارهای همکاری متقابل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید