راههای تقویت تعامل و توسعه همکاری میان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و فناوران و تولیدکنندگان تجهیزات شناختی مورد بررسی قرار گرفت

You are currently viewing راههای تقویت تعامل و توسعه همکاری میان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و فناوران و تولیدکنندگان تجهیزات شناختی مورد بررسی قرار گرفت
۳۲۶ Views

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور توسعه زیست ‌بوم شناختی کشور، گسترش کسب‌ وکارهای مرتبط و معرفی آیین ‌نامه‌های حمایتی این ستاد، نشست هم ‌اندیشی با شرکت ده ها نفر از فناوران، تولیدکنندگان تجهیزات شناختی و محققان و اساتید برگزار کرد.

در این گردهمایی ابزارهای حمایتی ستاد جهت توسعه کسب و کارهای شناختی، معرفی کارگروه توسعه زیست بوم شناختی، معرفی خدمات و حمایت های کارگروه توسعه زیست بوم شناختی در راستای توانمندسازی، دریافت تسهیلات و سرمایه گذاری و نیز آشنایی با فرآیندهای ثبت درخواست مرتبط تشریح و مورد تبادل نظر و گفت و گو قرار گرفت.

دکتر “حسین عزیزی” معاون فناوری و زیرساخت ستاد در این نشست با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی درسطح کشور، کاربردی سازی، ایجاد شبکه های تحقیقاتی و توسعه اکو سیستم و نیز ایجاد و تکمیل زیر ساخت های پژوهشی و گسترش فعالیت های ترویجی در این حوزه را از اولویت های ستاد توسعه علوم شناختی برشمرد.

وی گفت: ستاد در طول یک دهه فعالیت خود با همکاری و مشارکت محققان، اساتید و پژوهشگران گام های اساسی برای توسعه دانش علوم شناختی در سطح کشور برداشته و موفقیت های بسیاری در زمینه دستیابی به طراحی، تولید و بومی سازی تجهیزات و ابزارهای شناختی مورد نیاز مراکز علمی و تخصصی حاصل شد.

عضو ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تداوم فعالیت های تحقیقاتی، فعال سازی بخش های خصوصی، شکل گیری تیم ها و هسته های پژوهشی در مراکز دانشگاهی و تخصصی و همچنین افزایش سلامت و سرمایه شناختی جامعه ایرانی و نیز بهبود کیفیت آموزش با بهره گیری از رویکردهای شناختی و تعامل با وزارت آموزش و پرورش را از دیگر اولویت های ستاد عنوان کرد.

دکتر عزیزی توسعه ابزارها و تجهیزات خواندن و نوشتن در مغز و توجه به فناوری های پیشرفته و رو به آینده و کاربست علوم شناختی در حوزه های راهبردی را از ضروریات و نیازهای اساسی در حوزه علوم شناختی دانست و خواستار تعامل و همکاری مشترک فناوران و تولید کنندگان تجهیزات شناختی با ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای تامین نیازهای کشور و دستیابی به خودکفایی و بومی سازی ابزارها در این حوزه شد.

دکتر محمدحسین مقامی کارشناس ارشد ستاد نیز در جمع فناوران و تولید کنندگان تجهیزات شناختی اعلام کرد با حمایت های گسترده ستاد بخشی از ابزارها و تجهیزات عمومی، نوین و ترکیبی مطالعه مغز و سیستم های ثبت سیگنال های مغزی با همکاری ده ها پژوهشگر و برخی از شرکت های مهندسی فعال در حوزه شناختی طراحی، تولید و ساخته شده است.

وی توسعه پروژه ایمپلنت های مغزی و توسعه فناوری و ابزارهای ارتباط با مغز را از اهداف راهبردی ستاد یاد کرد و گفت: فعال سازی ظرفیت تولید داخلی برای تامین زیرساخت های مراکز تحقیقاتی و نیز برگزاری فراخوان های تخصصی با همکاری شرکت ها و اساتید حوزه شناختی برای ساخت فناوری های نوین برای توسعه و اکتساب فناوری ها و رونق کسب و کارها از دیگر سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت ستاد محسوب می شود.

دکتر مقامی از فناوران و تولید کنندگان تجهیزات شناختی خواست با بهره گیری از بسته های حمایتی ستاد در امر نیازهای مراکز علمی و تحقیقاتی فعالانه مشارکت و همکاری نمایند.

مهندس “پونا جنقی” عضو کارگروه توسعه اکوسیستم ستاد، با تشریح آیین نامه‌های حمایتی ستاد در این حوزه، اظهار داشت: برای حمایت از شرکت‌ها و مراکز استارتاپی و شتاب دهنده‌ها، مواردی از قبیل کمک‌هزینه تحقیق و توسعه، خدمات توانمندسازی و توسعه بازار، تامین مالی و تسهیلات در نظر گرفته شده است و ستاد آماده همکاری و ارائه خدمات و حمایت‌های مربوطه به فناوران و تولیدکنندگان تجهیزات شناختی است.

در این نشست پرسش ها و ابهامات فناوران و تولید کنندگان تجهیزات شناختی در خصوص ایین نامه های حمایتی ستاد مطرح و پاسخ های لازم از سوی کارشناسان ستاد ارایه شد.

دیدگاهتان را بنویسید