محققان و متخصصان خواستار حمایت از توسعه فناوری ها و ابزارهای مختلف برای اجرای طرح های تحقیقاتی درحوزه تحریک عمقی غیر تهاجمی مغز شدند

You are currently viewing محققان و متخصصان خواستار حمایت از توسعه فناوری ها و ابزارهای مختلف برای اجرای طرح های تحقیقاتی درحوزه تحریک عمقی غیر تهاجمی مغز شدند
۲۰۲ Views

محققان و متخصصان در رویداد”روش های نوین در تحریک مغزی”، خواستار افزایش حمایت ها از توسعه فناوری ها و ابزارها برای اجرای طرح های پژوهشی، تحقیقاتی و فنی درحوزه تحریک عمقی غیر تهاجمی مغز جهت درمان و معالجه بیماری های شناختی شدند .

این رویداد آموزشی با هدف معرفی و آشنایی بیشتر با تکنیک های جدید درعلوم و فناروی های شناختی با حضور مشاور عالی ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی در امورآموزش و شماری از محققان ، اساتید و متخصصان در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاسیت جمهوری برگزار شد.

دکتر محمد حسین مقامی عضو کارگروه توسعه ابزارهای نوین مغز در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با تشریح برنامه ملی واسط مغز و ماشین تحت حمایت این ستاد در کشورمان با اشاره به سرمایه گذاری برخی از کشورها در این حوزه گفت: امروزه روش نوین تحریک مغزی برای تشخیص و درمان برخی از بیماری ها مورد توجه است و در این مسیر کاهش هزینه ها  ، توسعه ابزارها و ایمپلنت های مغزی و اثر بخشی ابزارها حایز اهمیت است .

عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجائی افزود: در این برنامه ملی اجرای طرح های حمایتی در حوزه سلامت ، ارایه خدمات عام شناختی و توسعه ابزارها برای پژوهش های بنیادی، در دستور کار قرار دارد.

دکتر امین جهانبخشی جراح مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح تاریچه فعالیت ها در حوزه تحریک عمقی مغز گفت: درحال حاضر تحقیقات و فعالیت های گسترده ای با استفاده از روش های نوین تحریک عمقی مغز در امر تشخیص و درمان برخی از بیماری ها از جمله پارکینسون ، سردردهای شدید ، افسردگی ها مزمن ، وسواس ، اعتیاد، تشنج ، بیماری گفتاری و حرکتی و نیز آلزایمر در مراکز تحقیقاتی و تخصصی انجام و نتایج مثبتی نیز حاصل شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ابزارها و تجهیزات نوین گام های موثر تری برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها برداشته شود.

دکتر” محمد نشاط ” مدیرگروه مخابرات و عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران در این  نشست نیز گفت: مراحل طراحی و ساخت یک دستگاه تحریک غیر تهاجمی نواحی عمقی مغز از حدود دو سال پیش با حمایت ستاد  توسعه علوم وفناوری های شناختی وتلاش و همکاری یک تیم فنی و تحقیقاتی در این دانشکده آغاز شده است.

وی گفت: این طرح درحال حاضر با پیشرفت قابل ملاحظه ای در حال اجرا است و تاکنون بخش اعظم طرح و ساخت ابزارها و تجهیزات مورد نیاز این دستگاه به اتمام رسیده است.

در ادامه این رویداد دکتر امید شعاعی و احسان رضایت نیز از اساتید دانشگاه تهران با قدردانی از حمایت های ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی برای توسعه ابزارهای نوین در حوزه تحریک عمقی مغز ، گسترش تکنولوژی ها و ابزارهای پیشرفته در این زمینه در کشور را امری ضرروی و حیاتی دانستند.

در رویداد روش های نوین تحریک عمقی مغز، تحریک عمقی با امواج تداخلی و تحریک مغز با امواج فراصوت متمرکز شده توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشکده های برق و کامپیوتر و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید