محققان و متخصصان دردانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ابزاری هوشمند برای افزایش مهارت ها و توانمندی های شناختی کودکان طراحی کردند

You are currently viewing محققان و متخصصان دردانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ابزاری هوشمند برای افزایش مهارت ها و توانمندی های شناختی کودکان طراحی کردند
۹۶ Views

محققان و متخصصان در دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های شناختی ابزاری هوشمند در جهت ارتقای بهینه مغز کودکان طراحی و  تولید کردند  تا در دوره حیاتی زیر پنج سال دستیاری تخصصی و کاربردی برای والدین باشد.

در این فعالیت علمی و تحقیقی اساتید و پژوهشگران حوزه روانشناسی، هوش مصنوعی و علوم شناختی موفق به توسعه اپلیکیشنی کاربردی جهت آگاهی بخشی به والدین دارای کودکان زیر پنج سال شدند.

این ابزار هوشمند تحت عنوان” اپلیکیشن کیدورا”  همراه هوشمند والدین با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی زیر نظر متخصصان کودک، راهکارهایی جهت ارزیابی سلامتی و افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های شناختی، حسی-حرکتی و اجتماعی- عاطفی کودکان ارائه می‌کند.

دکتر محمدرضا ابوالقاسمی دهاقانی عضو هیات علمی گروه هوش مصنوعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اعلام کرد: با توجه به سرعت رشد مغز کودکان در پنج سال  اول زندگی و اهمیت ارزیابی منظم و ارتقای شناختی در سال‌هایی که بیشترین اثربخشی را دارد، هدف این اپلیکیشن بازی  فراهم کردن امکان دسترسی به ارزیابی و ارتقای شناختی کودکان برای تمامی والدین در سراسر کشور است.

وی افزود:  هر کودکی نیازها، توانایی‌ها و قابلیت ‌های متفاوتی دارد، پذیرش این تفاوت ‌ها و تلاش برای ارتقای هر کودک در هر مرحله از فرایند رشدی خود، این گروه را به سمت ارائه محتوایی شخصی‌سازی شده متناسب با ویژگی های شناختی هر کودک به کمک ابزارهای دقیق هوش مصنوعی هدایت کرده است.

وی با بیان اینکه گاهی مشکلات تکاملی و رشدی زمانی خود را نشان می‌دهند که دوره طلایی برای مداخله و به دست آوردن بهترین نتیجه از دست رفته است، تاکید کرد آگاه سازی والدین در فرایند فرزند پروری، بدون ایجاد استرس و نگرانی مخرب، می‌تواند آینده‌ای سالم و با نشاط را برای فرزندانمان تضمین کند.

دکتر ابوالقاسمی با اشاره به اینکه بهترین راه برای آموزش به کودکان از طریق بازی است و والدین اولین و آگاه‌ترین هم‌بازی‌های کودکان خود هستند  خاطر نشان کرد : تقویت مهارت‌ های زبانی، حرکتی، اجتماعی و حل مسئله به کمک بازی‌هایی متناسب با نیاز و توانمندی‌های هر کودک به صورت شخصی‌ سازی شده، بهترین جعبه ابزاری است که هر والدی باید به آن مجهز باشد.

وی اضافه کرد: در این راستا کیدورا بازی‌هایی به والدین پیشنهاد می‌دهد که بتوانند در محیط خانه با ابزارهای بسیار ساده با کودکان خود انجام دهند و با آشنایی با اهداف هر بازی آن را  موثرتر به کار برده و کمبود بازی با همسالان را تا حد خوبی جبران کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران می افزاید: به دست آوردن اطلاعات علمی و دقیق پزشکی و روانشناسی در برهه‌ های حساس کودکی برای والدین بسیار ارزشمند است. اگر این اطلاعات به صورت غربال شده و متناسب با سن و ویژگی‌های رشدی هر کودک در دسترس قرار بگیرد می‌تواند این نیازمندی را به بهترین نحو برآورده کند و تیم کیدورا با به کار گیری متخصصان حوزه سلامت و روانشناسی کودک این امکان را فراهم آورده است تا هر والد به محتوای علمی مورد نیاز خود به سهولت و با زبان ساده دسترسی داشته باشد.

دکتر ابوالقاسمی  با آرزوی کودکانی شاد، خلاق، توانمند و سلامت برای ایران اسلامی ، رسالت تیم  طراح این اپلیکیشن بازی را همراهی با والدینی می‌داند که در مسیر شیرین و پرچالش فرزند پروری به دنبال مهارت ها و اطلاعات قابل اعتماد و در دسترس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید