مشاورعالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درامورآموزش: ایران درحوزه علوم اعصاب وعلوم شناختی درجایگاه نخست کشورهای منطقه قرار دارد

You are currently viewing مشاورعالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درامورآموزش: ایران درحوزه علوم اعصاب وعلوم شناختی درجایگاه نخست کشورهای منطقه قرار دارد
۱۴۲ Views

دکتر”محمد تقی جغتایی”  مشاورعالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درامور آموزش و رییس دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی درمراسم گشایش این رویداد بین المللی اعلام کرد: کشورمان درحال حاضر در حوزه علوم اعصاب و علوم شناختی درجایگاه نخست در سطح منطقه قراردارد.

وی در این مراسم که دکتر سید کمال خرازی رییس هیات امنای موسسه آموزش عالی علوم شناختی ، دکتر سید محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی و جمعی دیگر از شخصیت های علمی ، دانشگاهی و تخصصی شرکت داشتند،با بیان اینکه حوزه علوم اعصاب  جزء ۱۰ حوزه برتر علمی در دنیا  محسبوب می شود ، خاطر نشان کرد: کشورمان دراین حوزه نیز در رتبه ۱۷ جهانی جای دارد و برای ارتقای این جایگاه به سرمایه گذاری و توجه و امکانات بیشتر نیاز است.

رییس دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی دراین مراسم دکتر سید کمال خرازی رییس هیات امنای موسسه آموزش عالی علوم شناختی ، دکتر سید محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی ، روسای دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی ایران و نیز شماری از مقامات و شخصیت های علمی ، دانشگاهی و تخصصی و دانشجویان شرکت داشتند، مغز را یک حوزه بین رشته‌ای دانست که در آن متخصصان حوزه‌های بالینی، روانشناسی، مهندسی و علوم اعصاب پایه و بالینی با یکدیگرهمکاری دارند.

وی علوم اعصاب را جزء لیست  ده فهرست برترفرصت های مطالعاتی و علمی یاد کرد و گفت: ظهور علوم اعصاب در نیمه دوم قرن بیستم منجر به رشد حوزه‌های مختلف زیستی، دانش بیوالکترونیک، رشد مقالات علمی، نقشه ‌برداری مغز و هوش مصنوعی شده است.

رییس دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی تاکید کرد: عمده بیماری‌هایی که مربوط به اختلالات و کارکردهای مغز است با استفاده از دانش علوم اعصاب، تشخیص و درمان می‌شود.

دکترجغتایی با بیان اینکه درسال‌ های اخیر مطالعات زیادی در حوزه علوم اعصاب بالینی و پایه در سطح جهان صورت گرفته است ، یادآور شد: بموازات این تحقیقات، پروژه‌های بزرگی در دنیا اجرایی شده، به گونه‌ای که دربرخی از کشورها پروژه‌هایی درحوزه مغز در محورهای ترسیم مدارهای مغزی، فعالیت‌های الکتریکی و شیمیایی، مدارهای الکتریکی با کارکردهای شناختی و یکپارچه‌سازی داده‌های مغز اجرایی شده است.

وی با اشاره به برخی از پیش‌بینی‌ها درباره تحقیقات آینده علوم اعصاب، خاطر نشان کرد: این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری است و از این رو دو حوزه بسیار مهم نوروتکنولوژی و ارتباط میان هوش مصنوعی و عصب ‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی در امور آموزش در ادامه شخنانش با بیان اهم فعالیت ها و اقدامات این ستاد برای ترویج ، ارتقا ، توسعه و گسترش دانش علوم اعصاب و علوم شناختی خاطر نشان کرد: از سوی ستاد فعالیت های گسترده ای برای تحقق این اهداف انجام شده  و در همین راستا از جمله  ۴۰ آزمایشگاه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نیز چهل انجمن دانشجویی در سطح کشورتاسیس شده و علاوه بر آن رشته‌های متختلفی درحوزه های علوم اعصاب وعلوم شناختی ایجاد و راه‌اندازی شده است .

دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با حمایت ستاد توسعه علوم وفناوری های شناختی و شماری دیگرازمراکزو نهادها ی علمی، تخصصی و تحقیقاتی امروز چهارشنبه ششم ماه جاری درمرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز بکار کرد و به مدت سه روز ادامه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید