مجموعه سه جلدی ” ایجاد تغییر” به سفارش و حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی ترجمه و انتشار یافت

You are currently viewing مجموعه سه جلدی ” ایجاد تغییر” به سفارش و حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی ترجمه و انتشار یافت
۳۱۵ Views

مجموعه سه جلدی با عنوان” ایجاد تغییر” در ارتباط با برنامه گروهی مبتنی بر شواهد به منظور درمان تحریک شناختی در افراد مبتلا به ” دمانس” به سفارش و حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی ، ترجمه ، چاپ و منتشر شد.

جلد اول و دوم این کتاب راهنمای رهبران گروه است و جلد دیگر کتاب به راهنمای مراقبین در زمینه درمان تحریک شناختی بیماران مبتلا به دمانس اختصاص دارد .

 

دکتر” محمد تقی جغتایی” مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در امور آموزش و رییس انجمن علوم اعصاب ایران در مقدمه این مجموعه سه جلدی می نویسد: با توجه به رشد فزاینده جمعیت در جهان و متعاقب آن سالمندی ، کشورمان نیز از این موضوع مستثنی نیست و با توجه به افزایش امید به زندگی در طول دو دهه گذشته شاهد افزایش سریع سالمندی و البته بیماری های همراه که سکته مغزی و دمانس از شایع ترین آنها می باشند ، هستیم.

 

وی می افزاید: دمانس یا به اصطلاح عامیانه فراموشی یکی از بیماری هایی است که نه تنها فرد را درگیر می کند ، بلکه خانواده و پیرو آن، یک جامعه را دستخوش عواقب آن می نماید.

 

دکتر “جغتایی” در مقدمه کتاب همچنین نوشت: اقدامات مختلفی برای پیشگیری و کنترل و در نهایت افزایش کیفیت زندگی افراد دارای اختلال شناختی توسط دانشمندان و فن آوری طراحی و در حال اجرا است . استفاده از ابزارهای مختلف از جمله روش تحریک مغزی اخیرا در جامعه علمی و فن آوری گسترش فراوانی داشته است و مطالعات گسترده حاکی از آن است که روش تحریک مغزی در پیشگیری و درمان اختلالات شناختی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

 

وی در نوشتار خود اضافه کرد: این کتاب یکی از تالیفات کاربردی در زمینه تحریک شناختی برای افراد مبتلا به اختلالات حافظه خفیف تا متوسط است که با زبان ساده به نحو گروهی و فردی قابل اجرا است و بنوبه خود کار بسیار ارزشمند می باشد.

 

مترجمان این کتاب نیز می نویسند: اگرچه رشد علم و متعاقب آن تکنولوژی باعث شده است که ابزارها و وسایل فنآورانه به بازار سلامت ورود کنند، ولی نیاز به جامعه نگر بودن فعالیت های درمانی که ماهیت رفتاری دارند یکی از موارد است که اخیرا در کنار رشد فنآوری گسترش یافته است.

 

آنان می گویند: فعالیت های شناختی یکی از ابعاد جدانشدنی از زندگی روزمره تمامی انسان ها علیرغم تنوع زبان و فرهنگ می باشد .

 

مجموعه ” ایجاد تغییر” توسط دکتر سید احمد رضا خاتون آبادی و علی اصغر صباغی به سفارش و حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی ترجمه و از سوی موسسه انتشاراتی ” ستایش هستی ” واحد انتشارات دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران چاپ و منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید