محققان با اجرای یک طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی  راهکارهای افزایش مهارت ها و توانمندی های شناختی مبتلایان به اوتیسم را به کمک داده های نوار مغز ارایه کردند

You are currently viewing محققان با اجرای یک طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی  راهکارهای افزایش مهارت ها و توانمندی های شناختی مبتلایان به اوتیسم را به کمک داده های نوار مغز ارایه کردند
۱۲۴ Views

یک تیم تحقیقاتی در پژوهشکده فناوری های همگرا دانشگاه تهران با اجرای پروژه پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی موفق شد راهکارهای افزایش مهارت ها و توانمن دی های شناختی  افراد مبتلا به اوتیسم را جهت به کارگیری در بایوفیدبک و با به کارگیری سیستم های مغز-ماشین ارایه کند.

دکتر محمدرضا ابوالقاسمی عضوهیات علمی دانشکده برق و مهندسی دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی اعلام کرد : طرح توسعه واسط مغز- ماشین برای افزایش توانمندی های شناختی مخاطبان اوتیسم در پژوهشکده فناوری‌های همگرا دانشگاه تهران به اجرا گذاشته شد بطوری که یکی از دستاوردهای این پروژه مهم ارائه راهکارهای شخصی سازی شده جهت ارتقا شناختی بیماران اوتیسم است.

وی با بیان اینکه اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که تاثیراتی بر روی تعامل اجتماعی و ارتباطات و رفتار فرد دارد ، گفت : هدف این پروژه توسعه یک واسط مغز-ماشین است که با استفاده از نوروفیدبک،  توانایی های شناختی را ارتقا داده و به نیازهای خاص بیماران اوتیسم پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه نوروفیدبک در درمان گستره زیادی از اختلالات روانی استفاده شده است ، افزود:  پروژه  توسعه رابط های مغز و رایانه برای به کارگیری در سیستم‌های نوروفیدبک  به عنوان یک تکنیک موثر برای بهبود بیماران اوتیسم در آینده نزدیک به کار گرفت خواهد شد. در این تکنیک  با استفاده از حسگرهای نوار مغز، فعالیت سیگنال های مغزی فرد اندازه گیری شده و آنها را به منظور استخراج معیارهای سنجش حالات مغزی به صورت برخط به کار می گیرند.

دکتر ابوالقاسمی می گوید:این روش به دلیل طبیعت غیر تهاجمی و عدم نیاز به دارو برای افرادی که ترجیح می دهند به دنبال مداخلات غیر داروئی برای شرایط بیماری خود باشند ، گزینه جذابی است.

مجری این طرح پژوهشی می افزاید: روش نوروفیدبک پیشنهادی با به کارگیری بازیهای جذاب به بیماران اوتیسم کمک می کند تا توانایی های تشخیص احساسات خود را تقویت کرده و مهارت های اجتماعی شان را بهبود بخشند و استفاده از انیمیشن های جذاب و فرمان های صوتی آرامش بخش باعث ایجاد تجربه ای مفید و مثبت برای افراد اوتیستیک می شود.

وی خاطر نشان کرد: این بازی با استفاده از محیط  تخصصی و ترکیب اجرای صوتی و تصویری ، تلاشی موثر برای بهبود مهارت های اجتماعی و تشخیص احساسات در بیماران اوتیسم به شمار می آید و استفاده از این ابزارها ی آموزشی می تواند در تحقیقات و توسعه تکنولوژی های حمایتی برای این گروه از مخاطبان موثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید