پانزدهمین فصلنامه مغز و شناخت با نگاهی ویژه به" ارتقای سرمایه شناختی کودکان " منتشر شد

تاریخ : 1399/12/02

تعداد بازدید : 380

5 امتیاز از 4 رای

تازه ترین فصلنامه علمی، آموزشی و خبری مغز و شناخت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی با نگاهی ویژه به "ارتقای سرمایه شناختی کودکان" به عنوان سرمایه های آینده جامعه و حاوی مطالب ، رویدادها و گزارش های متنوع و جذاب در حوزه دانش علوم شناختی انتشار یافت.

در این شماره زمینه های "ارتقای سرمایه شناختی کودکان " با انجام گفت و گوهایی با متخصصان دانشگاهی و علوم اعصاب  بررسی و مزایای تکنولوژی و مدت زمان مناسب استفاده از صفحه های نمایش برای کودکان تشریح شد.

 

در این بخش از یادداشت ویژه "ارتقای سرمایه های شناختی کودکان و مزایای استفاده از تکنولوژی برای آنان چندین نکته مورد توجه قرار گرفت و گفته شده است ، تکنولوژی به کودکان اجازه بروز خلاقیت و تجربه آزادی بیان می دهد و فن آوری مهارت حل مسئله و پشتکار را بهبود می بخشد و به روحیه کارآفرینی آنان کمک می کند.

 

در ادامه این بحث همچنین تاکید شده است:  فن آوری به اجتماعی شدن و ایجاد روابط جدید به کودکان کمک می کند و امکان استقلال و توانمند شدن آنان را فراهم و از سوی دیگر یادگیری را متحول می کند.

 

در این فصلنامه هشت استارتاپ نوآورانه ویژه والدین برای ارتقای شناختی کودکان نگارش شده است و علاوه بر آن مطالب جذاب و خواندنی در ارتباط با علایم رشد شناختی تاخیر یافته و اختلالات موجود در کودکان ، توانبخشی شناختی از توانمندسازی تا دسترسی و نیز رشد شناختی کودک ، اهمیت وجود محرک های مناسب در این زمینه نیز به رشته تحریر در آمده است.

 

از سوی دیگر در این فصلنامه ، گزارش ویژه ای در ارتباط با  برگزیدگان فراخوان ملی شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در بحران کرونا  نگارش و به نقل از دکتر" مجید نیلی احمدابادی " دبیر ستاد توسعه علوم شناختی آمده است: درحال حاضر در دورانی به سر می بریم که دادگان عظیمی از تعامل آحاد جامعه با ابزارهای مجازی در دسترس محققان قرار دارد و تاکنون این داده ها با استفاده از هوش مصنوعی و علوم داده مورد بررسی کمی قرارمی گرفت، اما اکنون با ورود مدل های شناختی و با استفاده از روش های تلفیقی می توان این دادگان را با هدف درک بهتر جامعه مخاطب تجزیه و تحلیل عمیق کرد.

 

وی گفت: اگر داده کاوی هوشمند به توان شناختی را به بلوغ برسانیم ، درک مخاطب و اثر بخشی آموزش در حوزه آموزش و پرورش را می توان بهبود بخشید و در حوزه آموزش،  ابزارها و کاربست فضای مجازی در حال توسعه هستند و در یک حلقه بسته می توان اثر بخشی آموزش را افزایش داد.

 

 دبیر ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در بخشی دیگر از دیدگاهش با اشاره به اینکه فن آوری جدیدی درحال ظهور است، خاطر نشان کرد: درحال حاضر در دوران "پسا هوش مصنوعی" به سر می بریم، دورانی که ما را به سمت درک عمیق تر و معنایابی از تحلیل گفتمان ذهنیت افراد جامعه سوق می دهد.

 

گزارشی در باره نهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ، مراسم اختتامیه دوره پیش شتابدهی چالش توسعه فنآوری محصولات و خدمات شناختی سالمندان ، نخستین فراخوان جذب ایده ها، محصولات و پایان نامه های فن آوران در حوزه علوم شناختی و نیز معرفی چندین عنوان کتاب در حوزه دانش علوم شناختی و اخباری از فعالیت ها و اقدامات ستاد توسعه علوم شناختی از دیگر مطالب متنوع این فصلنامه چهل صفحه ای مغز و شناخت این ستاد است. 

 

گزارش ها، یادداشت ها، اخبار و گفت وگوهای متنوع دیگری نیز در پانزدهمین شماره فصلنامه مغز و شناخت منتشر شده که علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت ستاد علوم شناختی درصفحه انتشارات فیلد فصلنامه ، آنها را مطالعه کنند.


فصلنامه علمی ،آموزشی و خبری مغز و شناخت به صاحب امتیازی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری منتشر می شود.

نظر شما