عضو هیات علمی و مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشکده علوم شناختی اعلام کرد: اختلالات شناختی در کودکی بروز می‌کند

تاریخ : 1395/12/18

تعداد بازدید : 541

0 امتیاز از 0 رای

عضو هیات علمی و مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشکده علوم شناختی گفت : اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت بروز می‌کنند، اما مهمترین زمان تشخیص آنها دوران کودکی و به ویژه اوایل آن است.

بنابراین با توجه به اهمیت این دوران در رشد و تکامل انسان و زندگی آینده وی، این دوران در خط اول اولویت نیاز به خدمات شناختی قرار گرفته است.

"پیمان حسنی ابهریان" دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، درباره ضرورت توجه به بحث توانبخشی شناختی اضافه کرد که البته توجه به وضعیت شناختی افراد در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی است
ابهریان ادامه داد که در کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یاد گیری، اوتیسم، آسپرگر و فلج مغزی که روی هم رفته درصد بالایی از کودکان را به خود اختصاص می دهند این نیاز آشکار و نمایان تر است.
وی با اشاره به اینکه دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص داده است گفت: یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی، بویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهمترین مساله این افراد که هم به عنوان علت این بیماری و هم معلول آن مطرح است، اختلالات شناختی است.
لذا دکتر ابهریان تاکید کرد که ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
دکتر ابهریان گفت: پس از معضل اعتیاد، مهمترین مشکل بنیادی در سراسر دنیا، کهولت سن و مشکلات ناشی از آن است. در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهمترین عامل در از کار افتادگی سالمندان مطرح است.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد گفت : امروزه، علاوه بر ضرورت معالجه اختلالات گوناگون عصبی شناختی، توانمند سازی شناختی که خود زیر مجموعه ای از خدمات توانبخشی شناختی است، به عنوان یک ضرورت در سلامت روانی و اجتماعی افراد در هر سن و موقعیتی مطرح شده است.
دکتر ابهریان افزود، جوانان و بزرگسالان گسترده ترین طیف سنی را در تولید و ارائه خدمات برعهده داشته و نا کارآمدی آنها که عمدتا ناشی از اختلالات شناختی است، آسیب بزرگی به جامعه وارد می سازد.
وی در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد که در نهایت، توانمندسازی شناختی، در سالمندان نرمال و سالم، از بروز بسیاری از مشکلات سالمندی بویژه مشکلات مربوط به حافظه و عملکرد طبیعی و روزمره زندگی، به طور قابل ملاحظه ای پیشگیری می کند.
علوم شناختی تنها با رویکرد درمان به مطالعه مغز نمی پردازد، بلکه این علم و فناوری های نوین به ما کمک می کند تا نسبت به مغز آگاهانه تر عمل کنیم، این علوم به ما کمک می کنند که علاوه بر فردی که دچار مشکل است ، مغز فرد نرمال را هم مطالعه کنیم.
در افراد نرمال این علوم به دنبال توانمند سازی، ارتقای عملکرد و بهره وری بیشتر از انسان ها است.
نظر شما