دبیر ستاد توسعه علوم شناختی : جذب همکاری شرکت‌ های فعال و دانش ‌بنیان برای ورود به حوزه علوم شناختی از سیاست های محوری این ستاد است

تاریخ : 1399/06/25

تعداد بازدید : 371

4.8 امتیاز از 6 رای

دکتر"مجید نیلی احمد آبادی" دبیرستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی جذب همکاری شرکت‌ های فعال و دانش ‌بنیان از طریق ارایه کمک‌ های فنی، علمی و مالی برای ورود به حوزه علوم شناختی را از سیاست های محوری این ستاد عنوان کرد.

وی گفت : این شرکت‌ ها می‌توانند با تکیه بر فعالیت های تجاری پدیده آمده در کشور با ورود و فعالیت در حوزه علوم و فن آوری ‌های شناختی ، اقتصاد دانش ‌بنیانی را بنا کنند و در این مسیر قطعا حمایت از دانشگاه ها و موسسات علمی برتر جهت توسعه علوم و فن آوری های شناختی همانند سال های گذشته ادامه خواهد یافت.

 

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی در نوشتاری در گزارش  عملکرد سال ۹۸ فعالیت ها و اقدامات این ستاد که بتازگی منتشر شده است، "ارتقای سرمایه شناختی جامعه" ،"توسعه فن آوری ‌های خواندن و نوشتن در مغز و ابزار مطالعه نوین مغز"، "توسعه کاربرد های علوم و فن آوری های شناختی"، توسعه هوش مصنوعی و کلان داده به توان شناختی"و "کاربرد فن آوری‌ های سلول ‌های بنیادی درحوزه شناختی" را از اهداف این ستاد یاد کرد و افزود: به حداکثر رساندن توسعه خدمت جهت افزایش رفاه آحاد جامعه، این پنج محور به عنوان اولویت‌های اصلی مورد توجه جدی قرار دارد.

 

دکتر "نیلی" با اشاره به اینکه هدف اصلی ستاد ، شیب سازی و حمایت جهت کاربست نتایج توسعه علوم و فن آوری ‌های شناختی در زندگی مردم و افزایش سرمایه شناختی و رفاه حال آحاد جامعه است، می افزاید: در دنیای امروز سرمایه نیروی انسانی و توانای های ذهنی آحاد جامعه از مهمترین ثروت های یک جامعه بشمار می آید و بنابراین ارتقای سرمایه شناختی یک موضوع عام است که کل جامعه را در برمی‌گیرد و در دوره های سنی کودکی تا بزرگسالی نقش متفاوتی دارد.

 

وی با بیان اینکه شعار ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی، ارتقای سرمایه شناختی جامعه ایرانی جهت رفاه و توسعه همه جانبه است، می نویسد : ارتقای سرمایه شناختی درکودکان، در پرورش شناختی بروز پیدا می‌کند و ارتقای سرمایه شناختی در افرادی که به هر دلیل آسیب دیده و بخشی از قوای شناختی خود را از دست داده‌اند، در توانبخشی شناختی مطرح می شود که به مسائل سلامت مرتبط است.

 

وی معتقد است : توسعه قابلیت‌ های شناختی در سنین پایین امکان‌پذیرتر و مؤثرتر است و ارتقای سرمایه شناختی احتمال آسیب‌های اجتماعی در نوجوانان و کودکان را کاهش می‌دهد و ارتقای سرمایه شناختی هر چه در سنین پایین‌تر اتفاق بیافتد، یادگیری و بازدهی افراد در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

 

  دبیر ستاد توسعه علوم شناختی در بخشی دیگر از بیان دیدگاه و نقطه نظراتش در سرفصل این گزارش  ، توسعه فن آوری ‌های خواندن و نوشتن در مغز و ابزار مطالعه نوین مغز را یکی دیگر از اولویت ‌های مهم ستاد توسعه علوم شناختی بر شمرد و یادآور شد: تغییر کارکرد مغز ابزاری آینده نگرانه برای توسعه حوزه های توانبخشی شناختی و ارتقا کارکردهای شناختی است .

 

وی اضافه کرد: در این برنامه برقراری ارتباط دوسویه با مغز برای درک کارکرد مغز و همچنین تغییر کارکرد آن مورد توجه جدی است که از یک سو با استفاده از این فن آوری ها می توان پی برد چه اتفاقاتی در مغز درحال رخ دادن هستند  و از طرف دیگر، با نوشتن در مغز، که به معنای تغییر در آن از طریق روش‌های الکترومغناطیسی، شیمیایی و یا نوری است، می‌توان کارکرد مغز را تغییر داد.

 

دکتر نیلی می گوید: از آنجا که مغز هنوز موجودی ناشناخته است، شناخت آن پیوسته توسعه ابزارهای جدیدی را می‌طلبد. بنابراین ابزارسازی برای پیشرفت در حوزه علوم و فن آوری‌ های شناختی جزو برنامه‌ های ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی در سال 1398 بوده و در آینده نیز دنبال خواهد شد.

 

 وی گفت: در حوزه توسعه ابزارهای خواندن و نوشتن در مغز، در مدل آزمایشگاهی برای کارهای تحقیقاتی موفقیت‌ های چشمگیری داشته‌ایم که آن را ادامه و توسعه خواهیم داد. علاوه بر کارهای مطالعاتی، شاهد ابزارهای درمانی در آینده نیز خواهیم بود؛ مانند ابزارهایی که بتوان با روش‌های الکتریکی، مغناطیسی و نوری مغز را بدون رساندن آسیب به آن، تحریک کرد و در نتیجه برخی مشکلات افراد را کاهش داد.

 

به گفته وی این یک اولویت جدی ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی در سال 1398 بود که از طریق برگزاری چالش‌ها، فراخوان‌ها و همچنین حمایت از گروه‌های پیشران و توسعه فن آوری و پیش‌خرید فن آوری در کشور در حال انجام است و در سال‌ های آتی نیز ادامه خواهدیافت.

 

دکتر"مجید نیلی" با تاکید بر این مطلب که در توسعه کاربرد های علوم و فن آوری های شناختی، دستیابی به فن آوری، ارائه خدمات شناختی به جامعه و تولید دانش و فن آوری در حوزه علوم شناختی از دیگر اهداف ستاد توسعه علوم شناختی است، خاطر نشان کرد: به همین منظور ستاد از بدو فعالیت خود تاکنون بالغ بر 200 طرح پژوهشی و مطالعاتی در شاخه­های مختلف علوم شناختی را مورد حمایت قرار داده و با تشکیل گروه­های فاخر علمی و تحقیقاتی میان رشته­ای در دانشگاه­ها، موسسات آموزش عالی و نیز بکارگیری ظرفیت­های بالقوه شرکت­های دانش بنیان تراز اول در کشور این طرح­ ها را به اجرا درآورده است.

 

وی  متذکر شد: بروندادهای طرح­های مصوب می­تواند در گستره­ای وسیع به ارائه رهیافت ­های اساسی و کاربردی برای حل مسائل جامعه کنونی منتهی شود و مجموعه ستاد با پیگیری ­های مستمر و درتعاملی پایاپای با گروه­های اجرایی و به طور همزمان از طریق رایزنی با نهادها و دستگاه­های سیاستگذار کلان علمی، فرهنگی، آموزشی، خدماتی و اقتصادی کشور در صدد نهادینه کردن بروندادهای حاصل از این طرح­ها است تا امکان بهرمندی از آن برای آحاد افراد جامعه فراهم شود.

 

دکتر" نیلی" در قسمتی دیگر از برنامه های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی در کشور ، حرکت از سمت علوم شناختی به سمت هوش مصنوعی را دارای اهمیتی ویژه برای این ستاد دانست و گفت: در این راستا، ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی موضوعی را با عنوان داده‌کاوی هوشمند به توان شناختی آغاز کرد؛ یعنی با استفاده از تئوری‌های علوم شناختی، داده را برای فهم معنا از آن، بکاویم. انتظار می‌رود که این حوزه نسل بعدی هوش مصنوعی و کاربردهای بسیار جدی برای هوش مصنوعی را ایجاد کند.

 

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی کاربرد فن آوری‌های سلول‌های بنیادی در حوزه شناختی را  به عنوان یک هدف دیگر در برنامه های ستاد  مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه سلول‌های بنیادی، یکی از کاربردهای جدی، مسائل ترمیمی، بازساختی یا مسئله ایجاد ارگانیسم‌های طبیعی از جمله سیستم عصبی است که کاربردهای بسیاری هم به عنوان ابزارهای درمانی و هم به عنوان ابزارهای محاسباتی طبیعی خواهند داشت. بدین منظور، ایجاد تکنولوژی‌هایی با نام ترکیبی Wetware و همچنین استفاده از سلول‌های بنیادی برای تغییر در مغز در مواردی که دچار مشکل شده است، از اولویت‌های جدی ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی است که با ترکیب تیم‌های شناختی دنبال می‎شود.

 

دکتر "نیلی " توجه به تربیت و توسعه نیروی انسانی در حوزه دانش علوم شناختی را یک اصل مهم و ضروری دانست و اشاره کرد که  برنامه جدی ستاد توسعه علوم و فن آوری‌ های شناختی در سال 1399 با کمک وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش برای رفع محدودیت ها جهت توسعه و گسترش این دانش است و در این رستا به موازات آموزش های رسمی، ایجاد دوره ‌های آموزش آزاد علوم شناختی است که در آن بسته ‌های علوم شناختی در قالب دوره‌های آزاد به علاقمندان رشته ‌های گوناگون به صورت تخصصی و حرفه‌ای توسط دانشگاه‌های برتر کشور ارائه شود تا دانشجویان برتر رشته های مختلف به صورت تخصصی در حوزه شناختی فعالیت نمایند.

 

وی در بخشی دیگر ازاین نوشتار با  اشاره به اولویت های پنج‌گانه ستاد توسعه علوم شناختی و اینکه ساختار این ستاد تغییر کرده است، گفت: برای تحقق و اجرای برنامه ها و اهداف ستاد، کارگروه‌های تخصصی ایجاد و فعال شدند تا نقشه راه را برای توسعه این حوزه در کشور ترسیم کنند و ظرفیت‌ ها را با استفاده از ابزارهایی که در اختیار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرار دارد برای رسیدن به این اهداف فعال کرده و زیست ‌بوم توسعه هر یک از این اولویت‌ها را در کشور ایجاد کنند که امید است تغییر ساختار ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی سبب اجرای بهتر برنامه‌های آن شود و امکان پیشرفت برای همه کارگروه ها فراهم گردد.

نظر شما